آقای سخنگو این 12 مطالبه فرهنگیان را بخوانید

 معلمان یکی از مهمترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند که در تمام دنیا در صدر بهترین جایگاه اجتماعی و بیشترین دریافتی حقوق از دولت‌ها هستند.

در کشورمان نیز چیزی حدود 950 هزار فرهنگی وجود دارد که هر روز برای آموزش به بیش از 13 میلیون دانش‌آموز در تلاش هستند تا در آینده جامعه‌ای پویا و با سطح علمی بالا داشته باشیم.

اما دولت در کشورمان هماره یکی از بدهکاران به معلمان محسوب می‌شود و اکنون هم بدهی‌های زیادی به  معلمان دارد.

سطح حقوق دریافتی معلمان در ایران به نسبت کشورهایی که معلمان آنها از جایگاه اجتماعی به مراتب بهتری برخوردار هستند هم کمتر است، حال در این بین مقایسه دریافتی معلمان در کشورمان با برخی نهادها و دستگاه‌های داخلی هم جای تأمل دارد.

در شرایطی که تمام سازمان‌ها حق و حقوق و اضافه کار کارمندان خود را در پایان هر ماه پرداخت می‌کنند، جالب است که بدانید معلمان از دی ماه سال 1395 تا کنون اضافه کار، حق التدریس و یا اضافه تدریس خود را دریافت نکرده‌اند. یا اینکه از خرداد و شهریور سال گذشته تاکنون حق الزحمه امتحانات نهایی را دریافت نکرده‌اند.

**نوبخت: همیشه گروگانی داریم که آموزش‌ و پرورش با آن بودجه بیشتری دریافت کند

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت چند روز پیش موضوعی را در خصوص آموزش و پرورش و فرهنگیان این چنین مطرح کرد: «ما هر سال بودجه آموزش و پرورش را 110 درصد اختصاص می‌دهیم ولی باز هم امسال این وزارتخانه به دولت اعلام کرده اگر 120 میلیارد تومان ندهید، برگه‌های امتحانی را تصحیح نمی‌کنیم. همیشه گروگانی داریم که آموزش‌ و پرورش با آن بودجه بیشتری دریافت کند

این اظهار نظر سخنگوی دولت موجی از انتقادات و گله‌مندی را بین فرهنگیان ایجاد کرد. در جایی که فرهنگیان حتی نمی‌توانند حقوق حقه خود را دریافت کنند، دولت با استخدام واژه‌های جدید این قشر ارزشمند جامعه را ناراحت و نگران کرده است.

استفاده از لفظ «گروگان» برای پرداخت حقوق حقه معلمان اصلا واژه درست، صحیح و در شأن فرهنگیان نیست که نماینده دولت آن را برای عدم توانایی پرداخت معوقات به کار ببرد.

**میرزاده: سازمان برنامه و بودجه به چه حقی حقوق معلمان را سال‌ها به تاخیر می‌اندازد؟

میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پس از این اظهارنظر سخنگوی دولت، نامه‌ای برای وی ارسال کرد و نوشت: «اولاً معلمان هیچ وقت گروگانگیری نکرده‌اند وگرنه شما و همکارانتان در آن جایگاه تشریف نداشتید. اجازه بفرمایید راحت‌تر عرض کنم، سازمان برنامه و بودجه به چه حقی حقوق معلمان را سال‌ها به تاخیر می‌اندازد؟ که امروز شما با این ادبیات سخن می‌گویید». 

وی افزود: «به چه حقی حق‌الزحمه نه چند میلیونی، نه چند صد هزار تومانی بلکه چند هزار تومانی معلمان را از خرداد سال قبل پرداخت نکرده است؟ به چه حقی حق تدریس معلمان را که در اصل حقوق است، نمی‌دهد؟ به چه حقی اضافه‌کار اکثر ادارات را کامل و برای آموزش و پرورش قطره‌چکانی آن هم با منت می‌پردازد».

میرزاده تصریح کرد: «نامه‌هایی در دست بنده است که نشان می‌دهد برخی از همکاران فرهنگی از سال 88 بخشی از مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند که حقش گروگانگیری خود شما است. نه ورق امتحانی فرزند شما. کدام دستگاه این همه شرمنده کارمندان خود هست؟ در کدام دستگاه آن هم در ماه رمضان این همه ایثار و فداکاری است؟ علی‌رغم نگرفتن مطالبات یک سال قبل به فکر بچه‌های شما هستند».

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: «در مورد امور مالی معلمان مصاحبه نکنید، در هر مصاحبه خرابش می‌کنید، بروید وظیفه اصلی خود را در مورد آموزش و پرورش سریع انجام دهید، راستی شاخص توزیع امکانات و اعتبار در سازمان شما چیست؟ اگر شاخص تعداد نیرو قبول، اگر آمار مراجعان به ادارات است قبول، اگر ساعات مفید کاری است قبول، فعلا نخواستیم حق و حقوق شب‌هایی که معلم نمی‌خوابد تا طرح درس بنویسد تا تکالیف دانش‌آموزان را بررسی کند، را مطرح کنیم».

بهتر است مسئولان که به جای استخدام واژه‌های جدیدی که در آموزش و پرورش ماندگار خواهد شد و فرهنگیان فراموش نخواهند کرد، دنبال عذرخواهی از عدم پرداخت حقوق عقب افتاده و معوق فرهنگیان باشند.

هر چند که سخنگوی دولت نامه‌ای برای تلطیف این سخنان خود منتشر کرد، اما استفاده از کلمه «گروگان» در هیچ‌ جایی از آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت جایی ندارد و پذیرفته نیست.

**آقای سخنگو این 12 مطالبه فرهنگیان را بخوانید

برخی از موضوعاتی که فرهنگیان نسبت به آنها گلایه دارند را عنوان می‌کنیم تا به جای استفاده از «گروگان‌گیری» در آموزش و پرورش، دولت برای بهبود این شرایط تلاش کند.

1.حق التدریس معلمان 5.5 ماه است که پرداخت نشده است.

2.حق الزحمه امتحانات نهایی از سال گذشته تاکنون پرداخت نشده است.

3.پاداش پایان خدمت فرهنگیان هر ساله با تأخیرهای فراوان و بعضا یکساله پرداخت می‌شود.

4.بیمه تکمیلی معلمان ارزش قبلی خود را ندارد.

5.حقوق معلمان در مقایسه با حقوق دیگر دستگاه به مراتب پایین‌تر است.

6.معلمان هیچ‌گونه مزایایی در فیش‌های حقوق خود ندارد.

7.معلمان مانند دیگر دستگاه‌ها هیچ پاداش، رکورد، تشویقی، مناسبتی، حق سرویس، پول غذا، هزینه تحصیل، هزینه تحصیل فرزندان و بسیاری موارد دیگر را ندارند.

8.معلمان حق استخدام یکی از فرزندان خود در آموزش و پرورش پس از بازنشستگی را ندارند.

9.معلمان صندوقی دارند که هیچ نفعی برای جیب آنها ندارد.

10.معلمان هیچ زمین و ساختمان و وام بلند مدت و کلانی دریافت نمی‌کنند.

11.معلمان منزلت اجتماعی بیشتری نیاز دارند.

12.معلمان هر روز راه‌های طولانی و بعضا صعب العبور را برای رسیدن به مدرسه طی می‌کنند.

اینها گوشه‌ای از موضوعاتی است که دولت باید به آنها توجه کند و در راستای رفع مشکلات و موانع تلاش کند، نه اینکه از واژه‌های نامأنوسی چون «گروگان» استفاده کند.

امیدواریم روزی شرایط معیشتی و اجتماعی معلمان به قدری افزایش پیدا کند که حتی بالاترین مسئولان کشوری هم درباره معلمان از واژه‌های نامناسب استفاده نکنند.