اجرای طرح های سالم سازی در شمال کشور

پروین فرشچی رباره اینکه همزمان با تعطیلات تابستانی  چه برنامه‌ای برای سواحل استانهای شمالی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: سازمان محیط زیست و معاونت محیط زیست دریایی وظیفه نظارت و رصد بر عملکرد سواحل را به طور مستمر انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: از حدود دو سال قبل شنگاهها را مورد بررسی آلودگی میکروبی قرار دادیم و نظر بر این شد تا 136 طرح سالم سازی نیز در استانهای شمالی مازندران، گیلان و گلستان انجام بگیرد که این مهم به طور مستمر اجرایی شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست تصریح داد: تراکم جمعیت استانهای شمالی و سواحل خزر در ایام تعطیلات تابستانی به چندین میلیون نفر می‌رسد بنابراین زمانی که ساحلی از لحاظ بار میکروبی آلوده باشد و کمترین امکانات و خدمات را به مسافران ارائه ندهد آنها نیز نه تنها از سفر لذت نمی‌برند بلکه با مشکلات و حتی تهدید سلامتی مواجه خواهند شد.

فرشچی افزود: ساحلهایی که به بار میکروبی آلوده باشند موجب بیماری‌زایی برای گردشگران، مسافران و حتی مردم استفاده کننده از ساحل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بررسیهای لازم و نظارت سواحل شمالی به طور کامل انجام گرفته است، توضیح داد: 136 طرح سالم سازی در سه استان کشور مورد نظارت قرار گرفت و از این تعداد، ساحلهایی که آلودگی میکروبی و نبود امکانات را شامل می‌شوند، پرچمهای زرد رنگ و ساحلهای سالم‌ و دارای امکانات برای مسافران، پرچمهای آبی رنگ دریافت می‌کنند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه کار پرچم‌گذاری سواحل در جای جای نقاط دنیا انجام می‌گیرد، گفت: این کار مهم که برای توجه به سلامت مسافران و بهبود سواحل انجام می‌گیرد برای نخستین بار در ایران اجرایی می‌شود.

فرشچی ادامه داد: بررسیهای لازم از سوی وزارت کشور، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست انجام گرفته و عملیات نصب پرچمها نیز به استانها و دستگاههای ذیربط ابلاغ شده است؛ البته پرچم‌گذاری در برخی نقاط انجام گرفته اما این مهم به طور رسمی در روزهای آتی عملیاتی خواهد شد.

وی تاکید کرد: مردم و مسافران به‌هیچ عنوان در محلهایی که پرچم زرد رنگ نصب شده نباید به شنا بپردازند و حتی انکانات اولیه نیز برای بهره‌گیری از فضای تفریحی وجود ندارد؛ بنابراین مسئولان ذیربط در دستگاههای مختلف و همچنین بخش خصوصی باید اقدامات لازم برای بهبود وضعیت را انجام دهند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست تصریح کرد: دستگاههای ذیربط استانهای مختلف و همچنین بخش خصوصی باید سعی کنند تا پرچم زرد رنگ را به پرچم آبی رنگ تبدیل کنند و این مهم برای بهبود وضعیت گردشگری و همچنین سلامت مسافران و مردم ضروری است؛ پایشهای ما نیز در این حوزه به طور مستمر ادامه دارد.

به گفته فرشچی، روی پرچمهای ساده که با رنگ زرد مشخص شده عبارت «خطر آلودگی» و روی پرچمهای آبی رنگ نیز عبارت«سالم است» نوشته شده و مردم و مسافران نیز باید نسبت به تفریح در سواحل هوشیار و آگاه باشند و سلامتی خود را در اولویت قرار دهند.