مناسب‌سازی وضعیت ضعیفی دارد

ابراهیم کاظم مؤمن‌سرایی با اشاره به چهارمین جلسه ستاد مناسب‌سازی کشور،‌ گفت: در جلسات گذشته مصوبات خوبی داشته‌ایم که آنها را اجرا کرده‌ایم برای بحث اقامتگاه،‌خیابان‌ها و هتل‌ها با توجه به شعار سال که مناسب‌سازی بوده قدم‌های خوبی برداشته شده به طوری که حتی سازمان میراث فرهنگی نیز به صورت داوطلبانه برای مناسب‌سازی ورود کرده است. 

وی افزود: بنابراین ‌آماری که از مناسب‌سازی داریم نسبت به دو سال گذشته بسیار بهتر است قطار مناسب‌سازی به راه افتاده اما هنوز کند است و قبول داریم که شرایط خیابان‌ها،‌ساختمان‌ها، پارک‌ها و هتل‌ها مناسب نیست و در شرایط مطلوبی قرار نداریم اما باید به سمتی برویم که جلسات این چنینی را برگزار کنیم و مصوبات آن را اجرایی کنیم.

مؤمن‌سرایی در رابطه با همکاری دولت در بحث مناسب‌سازی، گفت: معضل اصلی نبود بودجه و فرهنگسازی است چندین بار خواسته‌ایم سازمان برنامه و بودجه اعتباری را به این بحث اختصاص دهد اما نه تنها بودجه‌ای نداده بلکه نماینده این سازمان با وجود اینکه عضو اصلی ستاد است حتی یک بار هم در جلسه ستاد حضور پیدا نکرده است. 

رئیس دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور، گفت: ما به دلیل اینکه به این بودجه بسیار احتیاج داریم از استان‌ها ورود کردیم و تفاهم‌نامه داخلی با سازمان برنامه و بودجه در برخی از استان‌ها منعقد کرده‌ایم که ردیفی را به ما اختصاص دهند که در برخی از این استان‌ها موفق هم بوده‌ایم اما این بودجه باید ردیف قانونمند خاصی داشته باشد.

وی در مورد اینکه به دولت در زمینه مناسب‌سازی چه نمره‌ای می‌دهد، گفت: ستاد مناسب‌سازی از نظر قانونمندی و مصوب شدن در دولت قبل شکل گرفت اما برگزاری جلسات و پیگیری آن در این دوره انجام شده است. مناسب‌سازی وضعیت ضعیفی دارد به طوری که بالاترین دستگاه اداری سازمان بهزیستی که با 68 درصد مناسب‌سازی را رعایت کرده است. این سازمان که دغدغه اصلی این کار را دارد و با این افراد بیشترین سر و کار را دارد در چنین وضعیتی است. پس دستگاه‌های اداری دیگر وضعیت بدتری دارند.

مؤمن‌سرایی، گفت: فضای شهری،‌مترو، آسانسور، پیاده‌روها، خودروها، پارک‌ها و غیره مناسب‌سازی نیست و در آنها مشکل داریم. هر چند که شهرداری اقدامات خوبی انجام داده و در بودجه خود بحث مناسب‌سازی را در نظر گرفته و ابلاغ کرده است اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی گفت: بر اساس شاخص های 13 گانه ستاد ، استان یزد با 60 درصد امتیاز بالاترین میزان مشارکت در زمینه مناسب‌سازی و پایتخت با 24 درصد امتیاز کمترین مشارکت در بخش دستگاههای دولتی را دارد. همچنین با 70 درصد مشارکت به ترتیب شرکت گاز و بنیاد شهید بیشترین آمادگی و سازمان نظام پزشکی و صدا و سیما پایین ترین درصد مشارکت را دارند.