مردم لرستان خودشان دست به کار شدند

احداث جاده دسترسی به دریاچه گهر از الیگودرز سالهاست تبدیل به چالش محیط زیست استان لرستان شده است. فعالان محیط زیست این استان معتقدند احداث این جاده آثار سو بسیاری بر محیط زیست گهر خواهد گذاشت و سهولت دسترسی به این منطقه، محیط زیست آن را دگرگون خواهد کرد.

احسان پارسا، فعال حفاظت محیط زیست درباره اتفاقات تازه در گهر می گوید: اعتراض به این جاده قدمت 15 ساله دارد. آن زمان هم به طور غیرقانونی برای دسترسی عشایر به منطقه این جاده کشیده شد بود.

او ادامه می دهد: از آن زمان، هر چند سال یکبار، تحرکاتی برای تبدیل این جاده خاکی به جاده آسفالت برای دسترسی به دریاچه صورت می گیرد.

این فعال محیط زیست با اشاره به اتفاقات چند هفته گذشته می گوید: از ابتدای امسال اما به طور جدی در حال پیگیری تکمیل این جاده هستند و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان نیز برخلاف تبعات زیست محیطی این جاده، وعده احداث آن را می دهند.

پارسا در تشریح تحرک برای احداث جاده می گوید: جاده قبلا به طوری بود که نیسان به سختی از آن عبور می کرد اما به تازگی جاده را تیغ انداخته و عرض آن را افزایش داده اند. از سوی دیگر قصد دارند این جاده را آسفالت کنند.

او به عقب نشینی مسئولان حفاظت محیط زیست اشاره می کند و می گوید: در پی این اتفاقات تعیین وضعیت این جاده را از  محیط زیست مطالبه کردیم و آنها سه هفته پیش با زنجیر کشی و گذاشتن کیوسک جاده را مسدود کردند تا دسترسی محدود شود و به جز عشایر کسی از جاده استفاده نکند.

او ادامه می دهد: در حالی که این اقدام هم کافی نبود، محیط زیست از آن هم عقب نشینی کرده و مسیر باز شده است.

پارسا که خود مسئولیت انجمن کوه نوردی استان را نیز برعهده داشته، می گوید: مسیر دسترسی به دریاچه با پیاده روی سبکی امکان پذیر است و احداث جاده باعث هجوم به منطقه خواهد شد.

این فعال محیط زیست با اشاره به نگاه گردشگر محور به این جاده می گوید: شاید این جاده در گردشگری منطقه تاثیر داشته باشد اما سهولت دسترسی به منطقه و افزایش حجم گردشگر تبعات زیست محیطی جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

 

کمپین گهربان برای حفاظت از دریاچه گهر/ احداث جاده الیگودرز به گهر باعث مرگ دریاچه خواهد شد

او به اتفاقاتی که برای دریاچه ارومیه و تالاب های در خطر کشور افتاده، اشاره می کند و می گوید: در صورتی که این اقدامات در منطقه ادامه داشته باشد، گهر نیز سرنوشت بهتری در آینده نخواهد داشت.

احسان پارسا از راه افتادن کمپین مردمی برای حفظ گهر نیز خبر می دهد و می گوید: از ابتدای این هفته فعالان محیط زیست و مردم منطقه در اقدامی خود جوش کمپین گهر بان را راه اندازی کرده اند تا به طور منسجم پیگیر وضعیت این اتفاق باشند.