تشکیل 600 هزار پرونده در خصوص ضرب و جرح و نزاع در یک سال

 ارمیا ذوالریاستین، نماینده اداره کل پیشگیری‌های اجتماعی و فرهنگی در اولین جلسه کارگروه ملی امنیت عمومی و اجتماعی، اظهار داشت: از 6 میلیون پرونده کیفری یک میلیون مرتبط با خشونت است.

وی گفت:‌ زندانیان مرتکب خشونت رتبه سوم زندانیان را به خود اختصاص داده‌اند. 

نماینده اداره کل پیشگیری‌های اجتماعی و فرهنگی پیامدهای خشونت را در حوزه ملی و بین‌المللی دانست و گفت:‌ در طول یکسال 600 هزار پرونده در خصوص ضرب و جرح و نزاع تشکیل شده است. 

وی 10 اتهام پرتعداد سال 95 را سرقت، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی،‌ صدمه بدنی غیرعمدی، تهدید ، تخریب، کلاهبرداری، خیانت در امانت و ... دانست. 

ذوالریاستین به آمار قضایی جرایم مرتکب با خشونت پرداخت و گفت:‌ تجاوز به عنف،‌ سرقت مسلحانه، سرقت مقرون به آزار، ضرب و جرح،‌ تهدید،‌توهین،‌مزاحمت با چاقو و قتل‌ عمدی از جمله جرائم مربوط به خشونت هستند که نصف آنها در سال‌های 92، 93، 94 و 95 نشان از کاهش این جرایم دارد.

وی گفت: ضرب‌ و جرح عمدی،‌ توهین،‌ تهدید و تخریب 4 جرم اصلی مرتبط با خشونت هستند که بیشتری پرونده را در دستگاه قضایی دارند؛ شیب ارتکاب ضرب و جرح عمدی، تهدید و تخریب کم شده اما توهین رو به افزایش است. 

دوالریاستین میزان متوفیان ناشی از سلاح سرد را در بازه زمانی 1380 تا 1393 کاهش یافته عنوان کرد و گفت:‌ قتل نیز در این بازه زمانی کاهش داشته است.