در مورد سفید کردن دندان‌ها بیشتر بدانید

مریم حوری زاد در ارتباط با سفید کردن دندان‌ها اظهارداشت: امروزه درصد بالایی از مراجعان به مطب‌های دندانپزشکی متقاضی انجام درمان های زیبایی هستند. یکی از مواردی که مکررا در مورد آن از دندانپزشک پرسیده می شود «bleaching»یا سفیدکردن دندان ها است.

 

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی ادامه داد: درصد بسیار پایینی از افراد متقاضی درمان بلیچنگ دارای دندان های تغییر رنگ یافته هستند و گروه زیادی از افراد از رنگ نرمال و طبیعی دندان های خود احساس نارضایتی داشته و تمایل دارند که دندان های سفیدتری داشته باشند.

 

استادیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد گفت: اولین و مهم ترین سئوالی که از دندانپزشک می پرسند، عوارض و خطرات ناشی از سفید کردن دندان ها است.

 

حوری زاد با عنوان این مطلب که سفید کردن دندان یکی از بی خطر ترین و غیر تهاجمی ترین روش ها در حیطه کارهای زیبایی است، افزود: در صورتی که علت تغییر رنگ دندان ها به درستی توسط دندانپزشک شناسنایی و تشخیص داده شود و از روش صحیح و مناسب برای این کار استفاده شود علاوه بر رسیدن به نتیجه مطلوب می توان تمام عوارض و مشکلات احتمالی را کنترل نمود.

 

وی ادامه داد: پروتکل درمانی و مکانیزم اثر مواد کشیده کاملا مشخص است در صورتی که این کار توسط دندانپزشک متخصص و آشنا با اصول عملی انجام شود، نگرانی وجود نخواهد داشت. به عنوان یک اصل هر چقدر درمان سفید کردن دندان ها با مواد سفید کننده با غلظت پایین تر و برای مدت طولانی تر انجام شود، نتیجه مطلوب تر و دوام درمان تضمین شده تر است.

 

عضو انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران، گفت: در صورتی که از مواد با غلظت بالا و عوامل سریع شده سفید کردن دندان ها نظیر لیزر، حرارت، دستگاه های پلاسما و تابنده نور با طول موج های مختلف استفاده شود، علی رغم اینکه سفید شدن دندان ها سریع تر اتفاق می افتد عوارضی نظیر حساسیت دندانی و آسیب به بافت لثه مجاور دندان ها بیشتر شده و همچنین دوام درمان و طول مدت سفید باقی ماندن دندان ها کاهش می یابد.

 

حوری زاد تاکید کرد: حساسیت دندانی شایع ترین عارضه ناشی از سفید کردن دندان ها است که در صورت تحت کنترل بودن شرایط درمان عارضه ای گذرا و بی خطر است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از مواد سفید کشیده با غلظت های بالا، استفاده از سایر موارد سفید کننده تایید شده از طرف مراکز و سازمان های عملی و استانداردهای مربوطه که متاسفانه امروزه در رسانه ها به طور وسیع تبلیغ می شود و ممکن است مستقیما و بدون نظارت دندانپزشک در دسترس بیماران قرار گرفته و استفاده شود، می تواند عوارضی نظیر حساسیت های دندانی، سایش وسیع مینای دندان، ایجاد تغییر رنگ های شدیدتر در دندان ها و آسیب بافت های نرم مجاور دندان ها را به همراه داشته باشد.