چرا آسیب های اجتماعی در جامعه افزایش یافته است؟

 فریبا درخشان‌نیا در مورد افزایش آسیب‌های اجتماعی و هشدارهایی که در این زمینه داده می‌شود، گفت: در حال حاضر شیوع آسیب‌های اجتماعی به گونه‌ای است که تعداد زیادی از جامعه احساس رضایت ندارند، گاهی می‌بینیم که به این دلیل که خشونت زیادی را می‌بینند یا شدت یک آسیب زیاد است و وجدان جمعی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، یک آسیب بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. 

وی ادامه داد: اکنون که آسیب‌های اجتماعی را در شدیدترین اوج خود می بینیم مانند آزارهای جسمی و جنسی به کودکان یا اعتیاد که اگر اکنون اولین دغدغه خانواده‌ها شده، به این دلیل است که تعداد زیادی از افراد را درگیر کرده، خانواده‌های آنها و سرمایه‌های اجتماعی را تحت‌تأثیر قرار داده است. 

درخشان‌نیا درباره علت افزایش آسیب‌ها در جامعه گفت: تغییرات اجتماعی و گذر جامعه از سنتی به سمت مدرن و تغییر سبک زندگی، باعث افزایش آسیب‌ها در جامعه شده است. 

وی ادامه داد: در گذشته همبستگی در جوامع سنتی بالا بود و شاید امروز یکی از راه‌حل‌ها برای کنترل آسیب‌های اجتماعی، بهره‌گیری از تشکل‌های مردمی باشد. 

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی کشور تصریج کرد: دولت باید سازوکار سهیم شدن مردم را در فرایند مداخلات پیش‌بینی کند و در سیاست‌های بهزیستی نیز این موضوع دیده شده که مشارکت‌پذیری مردم و اجتماع‌محور کردن در دستورکار قرار گرفته است. 

درخشان‌نیا افزود: در بهزیستی سه سند راهبردی حمایت روانی ـ اجتماعی از قربانیان خشونت، سند حمایت از کودکان کار و سند راهبردی کنترل و کاهش طلاق در دست بررسی و تدوین است. 

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی کشور گفت: این سه سند راهبردی در حال تدوین است و باید به روزرسانی شود، البته در حوزه کودکان و زنان یا ساماندهی کودکان خیابانی، از سال 87 در دستور قرار گرفته که مرکز اقامتی ایجاد کردیم، اما دیدیم که 90 درصد این کودکان دارای خانواده هستند، بنابراین از سال 92 مراکز حمایت آموزش کودک و خانواده را به صورت روزانه دایر کردیم. 

وی ادامه داد: براساس آمارهای موجود 9هزار و 287 کودک کار و خیابان از خدمات این مراکز حمایتی بهره گرفتند و ما به دنبال این هستیم که ساعات کار این کودکان در خیابان به حداقل برسد. 

وی گفت: اورژانس اجتماعی و فوریت‌های پزشکی نیز در برنامه ششم آمده که تا پایان این برنامه باید 150 مرکز اورژانس اجتماعی ایجاد شود که طبق پیش‌بینی انجام شده در بهزیستی، تا پایان سال این امر محقق می‌شود. 

درخشان‌نیا تصریح کرد: اورژانس اجتماعی از سال 87 مطرح شده و از سال 92 آئین‌نامه اجرایی آن تدوین شده است تا در قالب کاهش کودک‌آزاری، همسرآزاری، سالمند آزاری و... خدمات بدهد. 

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در کودک‌آزاری که از دغدغه‌های جامعه امروز است فعالیت‌های خوبی انجام شده اما توانمندسازی افراد و خانواده‌های آنها باید مدنظر قرار گیرد. 

وی در مورد آمار کاهش آسیب‌ها گفت: تا زمانی که شورای عالی وزارت کشور بحث رصد آسیب‌ها را اعلام نکند ما نمی‌توانیم آماری از کاهش آسیب‌ها ارائه دهیم، اما کاهش 25 درصدی آسیب‌های اجتماعی مدنظر برنامه ششم توسعه است.