مصرف سرانه شیر در کشور کم است

زهرا عبدالهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان این که شیر کاملترین غذا و سرشار از مواد مغذی است که عمده نیازهای بدن انسان را از کودکی تا کهنسالی تامین می کند گفت: این نوشیدنی حیات بخش منبع غنی از پروتئین، کلسیم، فسفر، ویتامین های گروه B و A ، قند، چربی و انرژی است و دانشمندان هر روز ابعاد تازه‌ای از اسرار این غذای کامل را کشف و به جوامع ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: امروزه میزان مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های آن در هر جامعه یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه فرهنگی بشمار می‌آید . بر اساس آخرین یافته‌های علمی در بررسی ارزش غذایی شیر و فرآورده‌های آن، مصرف سالیانه 200 لیتر از این ماده غذایی ارزشمند علاوه بر افزایش رشد و تضمین سلامت جسمی افراد موجب ارتقای هوش و قدرت فراگیری آنان می‌شود. افزایش توان کاری، طول عمر و پیشگیری از کار افتادگی زود هنگام از دیگر مزایای مصرف روزانه آن است. این ویژگی‌ها زمانی تحقق خواهد یافت که مصرف شیر در تمام طول زندگی تداوم داشته باشد و مصرف آن در هیچ مقطع سنی قطع نشود. برای اینکه فردی بطور مداوم بتواند از شیر استفاده کند و نسبت به مصرف آن دچار عدم تحمل نشود.

عبدالهی تاکید کرد: شیر با ارزش ترین ماده غذائی است که تقریباً حاوی تمامی مواد لازم و ضروری جهت رشد و ادامه حیات است. میزان مصرف سرانه این کالا با سطح درآمد خانوارها ارتباط مستقیم دارد اهمیت مصرف شیر به حدی است که میزان مصرف روزانه آن در یک کشور تا حدی می‌تواند وضعیت تغذیه، بهداشت و سلامت افراد یک جامعه را نشان دهد.

وی با تاکید بر این که متاسفانه مصرف سرانه شیر در کشور ما بسیار کمتر از میزان مطلوب و استاندارد موجود است عنوان کرد: نتایج مطالعات مصرف غذایی خانوارهای ایرانی بیانگر آن است که سرانه مصرف از 130گرم در روز به 190 گرم افزایش یافته است ولی هم چنان از مقدار توصیه شده در سبد مطلوب غذایی کمتر است. با توجه به پیامدهای ناشی از عدم مصرف کافی شیر و لبنیات از جمله پوکی استخوان، سوء تغذیه، کندی رشد، کاهش بهره هوشی، بیماری‌های لثه و دندان و کوتاهی قد و ناراحتی های پوستی و... ضرورت تبیین ارزش غذایی شیر و ترویج فرهنگ مصرف آن تا نیل به استانداردی مطلوب (متوسط سرانه جهانی 165 کیلوگرم در سال ) حائز اهمیت است.

عبدالهی اظهار داشت: اهمیت مصرف مواد لبنی وقتی بیشتر آشکار می‌شود که بدانیم کلسیم پس از آهن دومین ماده‌ای است که در ایران کمبود آن در رژیم غذایی افراد مشاهده شده است. همچنین شیر به لحاظ ارزش پروتئینی از اهمیت ویژه‌ای در بین مواد غذایی برخوردار است و به لحاظ اقتصادی نیز جهت تأمین پروتئین مورد نیاز بدن استفاده از شیر مقرون به صرفه است.

وی خاطر نشان کرد: قابل ذکر است میزان ارزش غذایی یک لیتر شیر به لحاظ وجود مواد مغذی در آن بیشتر از 200 گرم گوشت است.