40 درصد معلولیت‌ها ناشی از عوامل ژنتیکی است

فریدبراتی سده ضمن تاکید بر ضرورت مشاوره‌های ژنتیک در راستای جلوگیری از معلولیت زایی در کشور گفت: بخشی از معلولیت های کشور ناشی از اختلالات ژنیتکی است؛ از همین رو براساس قانون برنامه ششم توسعه با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه، «آیین نامه مشاوره ژنتیک» در حال تدوین و ارائه به هیات دولت است.

وی با تاکید برآنکه با اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری برای زوج های جوان و با اولویت زوج‌هایی که در خانواده آنها معلولیت وجود دارد، از بروز درصد زیادی از معلولیت‌ها پیشگیری خواهد شد ادامه داد: سال  گذشته با ارائه مشاوره‌های قبل از بارداری و همچنین ارائه خدمات تخصصی به مادران باردار در معرض خطر از تولد 900 نوزاد معلول جلوگیری شد.

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی افزود: سالانه 30 هزار نفر در کشور دچار معلولیت می شوند که 12 تا 13 هزار نفر از این تعداد بر اثر تصادفات رانندگی و جاده‌ای معلول می‌شوند.

به گفته براتی، حدود 40 درصد معلولیت ها در کشور ناشی از عوامل ژنتیک است.

وی همچنین در خصوص اجرای طرح های غربالگری توسط بهزیستی نیز گفت: سال گذشته سه میلیون و 200 هزار کودک تا سن 6 سال از نظر بینایی، اختلالات بینایی، عیوب انکساری چشم و  تنبلی چشم توسط بهزیستی غربالگری شدند؛این درحالیست که  200 هزار نوزاد تازه متولد شده و کودکان 3 تا 5 سال نیز در سال گذشته توسط بهزیستی مورد ارزیابی شنوایی قرار گرفتند.

به گفته رئیس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، سال گذشته یک میلیون نفر از خدمات مشاوره ای مراکز مشاوره بهزیستی بهره مند شده‌اند.