آیا می دانید شهرداری برای معلولان چه کرده است؟

گروه اجتماعی- رفع مشکلات معلولان از جمله آن اقداماتی است که مختص شهرداری تهران در دوره 12 ساله مدیریت قالیباف است. نشستند محاسبه کردند و دیدند شهرداری ماهانه نزدیک به 2 میلیون تومان به شهروندان یارانه می دهد، یارانه ای برای استفاده از بزرگراه ها، بوستان ها، مراکز تفریحی و ... یارانه ای که معلولان امکان استفاده از آن را ندارند. 

باید کاری می کردند. به این نتیجه رسیدند که اقداماتی انجام دهند، آن هم به صورت رایگان. مثل ساماندهی معابر برای معلولان، راه اندازی کانون معلولان در 354 محله شهر تهران، ایجاد 22 بوستان دوستدار معلول و راه اندازی سامانه حمل و نقل شهری ویژه معلولان و جانبازان یا نصب بالابر و فراهم کردن جای پارک برای آنها.

اما شاید مهم ترین این اقدامات، راه اندازی کانون معلولان بود؛ کانونی که از سال 89 تشکیل شد و توانست جایگاه خود را میان معلولان و جانبازان بازکند و به همین وسیله درخواست آنها را به گوش مسئولان برساند. 

راه اندازی این کانون، گام مهمی برای اقدامات بعدی بود. اقدامی که ایجاد بوستان های ویژه و سامانه حمل و نقل شهری برای معلولان و جانبازان را در پی داشت.

همچنانکه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری می گوید: «ما برای حمایت از معلولان تلاش کردیم با تشکیل کانون معلولان امکان حضور مستمر این افراد در برنامه ها را فراهم کنیم و به طور مستقیم از نظرات آنان در راستای بهبود شرایط بهره مند شویم.»

کانون های معلولان حالا بیش از 8 هزار نفر عضو دارند و کارگاه های آموزشی سلامت محور، ارائه خدمات مشاوره ای روان شناختی، پزشکی و پیراپزشکی، کلاس ها و دوره های مهارتی و مسابقات مختلف ورزشی و فرهنگی برگزار می کنند.

شورای راهبری معلولان شهرداری هم در همین راستا تشکیل شد؛ شورایی که هدف از تشکیلش جلب مشارکت سازمان ها در حمایت از معلولان و معرفی توانمندی های این افراد به این سازمان ها بود. هدفی که یکی از نتایج آن مناسب سازی فضاهای شهری، رفع مشکلات حمل و نقل معلولان و اقداماتی از این دست بود.

در ادامه هم طرح بوستان دوستدار معلول اجرا شد؛ بوستان هایی که حالا در 22 منطقه شهر ایجاد شده و امکان استفاده راحت از خدمات را برای معولان فراهم می کنند.

اما ارائه خدمات به معلولان و جانبازان کافی نبود. باید دیگر شهروندان هم با نحوه برخورد با معولان و شرایط جسمی شان آشنا می شدند. برای همین هم تدوین کتاب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و بروشورهای مختلف آموزشی از قبیل «مناسب سازی چرا»، «چگونه با افراد دارای معلولیت برخورد کنیم»، «بوچیا ورزش جهانی» و... تهیه و تدوین شد.

اینها البته همه فعالیت های معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری نیست؛ برگزاری جشن ازدواج 110 زوج معلول در برج میلاد، گردهمایی هزار نفره دبیران و اعضای کانون های معلولان محلات شهر تهران، همکاری در برگزاری جشنواره سلامت محله و معلولان، نشست تخصصی با عنوان معلولان و زندگی شهری و همچنین کارگاه آموزشی با عنوان آشنایی با معلولیت و ناتوانی و شیوه های ارتباط مطلوب با افراد دارای معلولیت ویژه رانندگان پایانه حمل و نقل جانبازان و معلولان بخشی از اقدامات شهرداری است.

این فعالیت ها بی هدف و بی برنامه نبود؛ برای برنامه ریزی شهرداری به افرادی احتیاج داشت که به این مجموعه کمک فکری بدهند و درد جامعه معلول و جانباز را بشناسند. گروه مشاوران معولان برای همین تشکیل شده بود. همچنانکه محمدباقر قالیباف در این رابطه گفت: «این گروه در تمام برنامه های شهرداری سهم معلولان را نیز همانند پیوست های فرهنگی و اجتماعی در نظر می گیرد.»

قالیباف از کارهای دیگری هم گفت؛ اینکه «پرداخت کمک هزینه تحصیلی به معلولان، فعالیت پایانه ویژه حمل و نقل معلولان در شهر تهران و سرویس ویژه دانش آموزان معلول از جمله فعالیت های شهرداری برای خدمت به شهروندان معلول است. امسال به سبب بازگشت به تحصیل معلولان که به سبب مشکل رفت و آمد ترک تحصیل کرده بودند هزینه های این بخش را تا دو برابر افزایش داده ایم.»