رسیدگی به وضعیت کودکان کار مسئولیت دولت است نه شهرداری

محسن پیرهادی رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقدامات مدیریت شهری به منظور کاهش کودکان کار در شهر تهران اظهار داشت: اگرچه قانون گذار تکلیف را به دولت واگذار کرده اما در سالهای گذشته شهرداری تهران در این خصوص اقدامات زیادی انجام داده است.

وی افزود: بدون شک جمع آوری و رسیدگی به وضعیت کودکان کار بر عهده دولت بوده اما سال هاست که شهرداری تهران به این موضوع ورود کرده و از نظر شورای شهر هم ورود به این موضوع برای ساماندهی آن مانعی ندارد.

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه همه نهادها و ارگان ها با معضل کودکان کار درگیر هستیم، گفت: اگرچه امروز زیرساخت های فرهنگی و هنری افزایش یافته اما معتقدم زمانی که موضوع فرهنگ در میان باشد خود وزارت فرهنگ و ارشاد باید در این زمینه اقداماتی انجام دهد چراکه در حال حاضر بار فرهنگ سازی بر دوش شهرداری تهران است.

پیرهادی تاکید کرد: در حال حاضر شهرداری تهران از پول عوارض مردم برای آنها رفاه ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه از سالهای گذشته تاکنون گروه های حرفه ای تشکیل شده شده و در حال سوء استفاده از کودکان هستند، تاکید کرد: عده ای از دلسوزی مردم و حس ترحم آنها سوء استفاده و سودجویی می کنند که این امر باید ساماندهی شود.

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران گفت: در شهرهای پرجمعیت دنیا بحث کودکان کار مطرح شده و این موضوع تنها مختص تهران نیست اما باید به منظور کاهش آسیب های اجتماعی به دنبال یک راهکار مناسب بود چراکه مسائل اجتماعی در شهر تهران پر رنگ تر است.

پیرهادی ادامه داد: اگرچه در شهرداری تهران در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی اتفاق های خوبی رخ داده اما باید به غیر از بحث جمع آوری به منظور آموزش افکار عمومی از رسانه های مختلف حتی تریبون های مساجد، مدارس، فرهنگسراها، رسانه ملی، دانشگاه ها، مطبوعات و شبکه های اجتماعی استفاده کنیم تا مردم بدانند که در برخورد با کودکان کار چه واکنشی باید نشان بدهند.

وی اضافه کرد: معتقدم مردم بهترین کسانی هستند که می توانند موضوع آسیب های اجتماعی را مدیریت کنند اما در کنار مردم و شهرداری نهادها و سازمان هایی مانند بهزیستی، کمیته امداد هم باید به صورت رسمی و تخصصی به این موضوع ورود کنند.

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در بحث جمع آوری، آموزش و رسیدگی های بعدی به موضوع آسیب های اجتماعی دچار مشکل هستیم، تصریح کرد: بدون تردید اگر از مجموعه ناجا و شهرداری بخواهیم که با همکاری یکدیگر در مدت زمان 24 ساعت شهر را از متکدی و کودکان کار جمع کنند، این کار را انجام می دهند اما اینکه بعد از جمع آوری با این افراد چه باید بکنیم؟موضوعی است که هنوز نیاز برنامه ریزی دارد.

پیرهادی با بیان اینکه امروز در حوزه رسیدگی بعد از جمع آوری کودکان کار دچار مشکل و خلاء هستیم، تصریح کرد: تنها با کمک نهادهای متولی می توانیم این مشکل را بر طرف کنیم چراکه بخشی از NGO هایی (سازمان های مردم نهاد) که در این بخش فعالیت می کنند یا توان کافی برای مدیریت این موضوع ندارند و یا اینکه کارهای نمادین انجام می دهند.

وی ادامه داد: بیشتر NGO هایی که داوطلبانه به موضوع آسیب های اجتماعی ورود پیدا می کنند کارهایشان مانور تبلیغاتی برای تشکیلات خودشان است و مساله را حل نمی کنند.

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه امروزه وضعیت اقتصادی و معیشتی گروهی دچار مشکل شده است، گفت: همه NGO ها باید به نقطه ای برسند که همراه شهرداری و دستگاه های اجرایی باشند، در حال حاضر NGO های ثبت شده که خدمات می دهند کم نیستند ولی کار برخی از آنها گذری است.