دشمن شماره یک قلب خود را بشناسید

 اگر شما هم جز عاشقان مصرف نمک، سیب زمینی سرخ شده و سایر مواد غذائی فرآوری شده هستید که در تولید آن میزان زیادی نمک مصرف می شود، باید به خاطر داشته باشید که به طور جدی سلامت خود را به خطر می اندازید

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد مصرف زیاد نمک در برنامه غذائی، خطر بروز سکته قلبی و بیماری های قلب و عروق را دو برابر می کند. بر اساس این مطالعات، افرادی که در طول روز بیش از 13.7 گرم نمک مصرف می کنند به نسبت کسانی که میزان نمک مصرفی روزانه آن ها 6.8 گرم است، دو برابر بیشتر دچار مشکلات قلبی می شوند.  لازم به توضیح است که این میزان افزایش خطر بیماری های قلبی بر اثر مصرف نمک، ارتباطی با فشار خون نداشته و مصرف این ماده علاوه بر موارد فوق، باعث افزایش فشار خون می شود که به نوبه خود از عوامل مهم در بروز بیماری های قلبی و عروقی است. به گفته پزشکان و متخصصین تغذیه، میزان ایده آل مصرف نمک در طول شبانه روز برای یک فرد عادی و سالم کمتر از 6.8 گرم است. البته سازمان بهداشت جهانی میزان استاندارد مصرف نمک در شبانه روز را 5 گرم اعلام کرده و از سوی دیگر میزان واقعی نیاز بدن به این ماده تنها 3 گرم در شبانه روز است.

پرفسور پکا جوسیلاتی (Pekka Jousilahti) از پژوهشگران موسسه  سلامت و رفاه در کشور فنلاند که در این تحقیقات مشارکت داشته اعلام کرد: «قلب انسان نمک را دوست ندارد و مصرف زیاد کلرید سدیم یا همان نمک طعام یکی از اصلی ترین دلایل افزایش فشار خون بوده و از سوی دیگر موجب بروز سکته و بیماری های عروق قلب یا (CHD)  می شود.»

اعضای تیم پژوهشی فوق در این مطالعات به بررسی شرایط جسمانی، رژیم غذائی و سلامت قلب و عروق 4 هزار و 630  زن و مرد در فاصله سنی 25 تا 64 سال پرداخته و این تحقیقات را به مدت 12 سال ادامه دادند. طی این مدت از ادرار افراد شرکت کننده نمونه برداری شده و میزان دقیق مصرف نمک توسط آن ها محاسبه شد. بر این اساس و بر پایه میزان مصرف روزانه نمک، پژوهشگران افراد شرکت کننده را به 5 گروه اصلی تقسیم بندی کرده که کمترین میزان مصرف نمک در بین آن ها مصرف روزانه کمتر از 6.8 گرم بوده و بیشترین میزان مصرف 13.7 گرم اندازه گیری شد. طی مدت زمان انجام این مطالعات، 121 فرد مشارکت کننده با بیماری های قلبی و سکته مواجه شدند . نتایج به دست آمده از این تحقیقات نشان می داد که گروه افرادی که میزان بیشتری نمک (13.7 گرم) در رژیم غذائی روزانه خود مصرف می کردند، 2.1  برابر بیشتر از دیگران با مشکلات قلبی و عروقی مواجه شده و این رقم در بین افراد گروه دوم با میزان مصرف 10.9 گرم در روز حدود 1.7 برابر بیشتر بود. به این ترتیب مشخص شد که ارتباط مستقیمی بین بروز حملات قلبی و مشکلات قلبی و عروقی و میزان مصرف نمک در رژیم غذائی وجود دارد.

نتایج این مطالعات در کنگره اخیر انجمن متخصصین قلب که در کشور اسپانیا برگذار شد، ارائه و در اختیار پژوهشگران قرار گرفت.