راه‌های شناساندن ایران به دنیا

حسن خلیل آبادی  در پاسخ به این سوال که تهران در حال تبدیل شدن به شهری توریستی است و شورای شهر چه برنامه ای برای استفاده از این پتانسیل دارد؟ گفت: یکی از راهکارها برای استفاده از این پتانسیل، زمینه سازی فعالیت هایی است که از لحاظ فرهنگی مردم پذیرش توریست را داشته باشند.

او ادامه داد: کمیته فرهنگی باید بتواند نوع رفتار با توریست را به جامعه آموزش دهد تا زمینه هایی که برای حضور توریست ها در شهر لازم است صورت پذیرد، به این ترتیب وقتی توریستی وارد تهران می شود احساس امنیت و آرامش کرده و حس می کند به شهری وارد شده که مردم دوست دارند تا به آنها به عنوان مهمان خوش بگذرد.

عضو شورای شهر تهران اذعان کرد: اگر بتوانیم شهرداری را متقاعد کنیم که از قبل تورهایی را برای توریست ها پیش بینی کند تا حمل و نقل و بازدید آنها از مراکز دیدنی تهران به راحتی و به صورت رایگان انجام گیرد، قدم مثبتی در رابطه با فراهم کردن امکانات رفاهی برای توریست و جذب آنها برداشته ایم.

او در رابطه با اینکه متروها یکی از مشکلات حمل و نقلی است که توریست ها با آن دست و پنجه نرم می کنند، اظهار کرد: گاهی می بینیم که بسیاری از توریست ها در صف های عریض و طویل متروها گیر افتاده و به دلیل رفتار ناصحیح برخی از شهروندان تا ساعت ها نمی توانند سوار قطار شوند، به همین دلیل باید در فضاهای میدانی و متروها تبلیغاتی صورت گیرد تا فرهنگ سازی شود که مردم برای توریست ها احترام ویژه ای قایل شوند و نوع رفتار با آنها را آموزش ببینند.

او تصریح کرد: در بسیاری از شهرهای دنیا و حتی در بسیاری از شهرهای کشور خودمان، وقتی که مردم متوجه می شوند فردی مهمان آن شهر است، برای او احترام خاصی قایل می شوند، به عنوان مثال برای سوار شدن در وسایل حمل و نقل عمومی، ابتدا به او تعارف می کنند و نوبت خود را به او می دهند.
خلیل آبادی افزود: اگر به جای تبلیغ چیپس و پفک، تبلیغاتی در رابطه با نوع رفتار صحیح با توریست ها را در متروها و اماکن عمومی داشته باشیم، به فضاسازی برای حضور مهمانان توریست ها کمک شایانی کرده ایم.

او در پایان و ضمن بیان اینکه یکی از راه‌های شناساندن ایران به دنیا و نیز یکی از راه های ایجاد درآمد پایدار صنعت توریست است، گفت: رسیدگی به بحث توریست به عهده سازمان های مختلفی از جمله سازمان میراث فر هنگی و گردشگری، شهرداری، وزارت خانه هایی که در این رابطه باید خدماتی را به توریست ها ارایه دهند (مانند اداره گذرنامه و اداره اماکن) و پلیس نیروی انتظامی است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، ری و تجریش، خاطرنشان کرد: این اماکن سازمان ها و ارگان هایی هستند که در وحله اول وظیفه رسیدگی به توریست ها را دارند، ما نیز به سهم خود برنامه مان این است که بتوانیم شرایط فرهنگی مناسبی را برای رفت و آمد و حضور توریست ها در شهر را فراهم کنیم و به مردم نیز آداب رفتار و برخورد با این مهمان خارجی را آموزش دهیم تا بتوانند به خوبی پذیرای این مهمانان خارجی باشند و به این طریق توریست ها همیشه خاطره خوب و خوشی از شهر و کشور ما داشته باشند.