ارائه طرح تخفیف ۵۰ درصدی اینترنت دانشگاه‌ها در دولت

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر امروز در اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی که در پژوهشگاه پولیمر و  پتروشیمی در حال برگزاری است طی سخنانی، اظهار داشت: وضعیت اتصال دانشگاه‌ها به فضای ارتباطی کشور و مجموعه‌های ذی‌ربط شرایط خوبی را ندارد.

وی ادامه داد: به گفته رئیس دانشگاه امیرکبیر 4 درصد هزینه‌های جاری این دانشگاه به عنوان هزینه اینترنت پرداخت می‌شود که قطعا وضعیت راضی‌کننده‌ای نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: براین اساس مذاکراتی صورت گرفته که تسهیلاتی برای مسئله فناوری و اطلاعاتی دانشگاه‌ها دیده شود و طبق آن طرح اینترنت با 50 درصد تخفیف برای دانشگاه‌ها مدنظر قرار بگیرد.

آذری جهرمی تصریح کرد: آنچه به عنوان شبکه علمی در دنیا مطرح است بحث اشتراک گذاری منابع علمی است. روزی که بحث شبکه علمی مطرح شد بحث محاسبات موازی و استفاده بهینه از منابع هم بررسی شد اما ما خواستیم از این ظرفیت استفاده کنیم تا مشکلات جامعه علمی کشور برطرف شود.

وی بیان کرد: وزارت ارتباطات دولت دهم پروانه‌ای برای سازمان پژوهش‌های صنعتی صادر کرد تا این مسئولیت برعهده آنها باشد و موانع توسعه نیز بررسی شد، سازمان پژوهش صنعتی و سازمان فناوری اطلاعات در دولت یازدهم پروانه مجددی صادر کردند و مجوز شبکه علمی به سازمان پژوهش‌های صنعتی داده شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اگر در حوزه فناوری اطلاعات پیشتاز نباشیم به جامعه مصرف‌گرا تبدیل می‌شویم، گفت: ما در شاخص نیروی انسانی نخبه وضعیت خوبی داریم اما در شاخص‌های دیگر مقداری مشکل داریم که باید از ظرفیت‌های نیروی انسانی استفاده کنیم.

آذری جهرمی به روسای دانشگاه‌های حاضر در این اجلاس پیشنهاد داد: برای راهبری فناوری اطلاعات دانشگاه‌ها کارگروهی تشکیل شود که متشکل از مجموعه‌های دانشگاه‌های مناطق مختلف کشور در آن حضور داشته باشند تا شبکه ملی اطلاعات ترکیب و هم‌بندی مناسبی داشته باشد.

وی ادامه داد: فناوری ارتباطات در مسئله حوزه صنعت و اقتصاد مسئله مهمی به شمار می‌رود و نیاز مردم در عرصه فضای مجازی اگر از سوی ما معطل بماند از سوی دیگر و از طریق افراد دیگر پاسخ داده می‌شود. لذا باید تلاش کرد تا از فرصت ایجاد شده برای پاسخگویی به نیاز مردم پاسخ داده شود. امروز حاکمیت به معنای زور‌گویی به مردم نیست بلکه به معنی ارائه خدمات است و اگر آن را در برنامه‌هایمان دنبال نکنیم تهدیداتی برای کشور ایجاد می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طبق برنامه ششم توسعه بازار فناوری اطلاعات در کشور باید 5 برابر شود بنابراین ما می‌توانیم این رشد را ایجاد کنیم و می‌توان از حضور افراد تحصیل کرده و نخبه نیز بهره برد تا این فضا فعال شود. مشکلات زمانی حل نمی‌شود که آنها ورود نکنند و پشتکار نداشته باشند.

آذری جهرمی گفت: می‌توانیم مأموریت مشترکی بین وزارت ارتباطات و دانشگاه‌ها داشته باشیم تا در ارائه سرویس و خدمات‌دهی به مردم از توان داخل بیشتر از قبل استفاده کنیم.

وی افزود: 17 درصد فارغ التحصیل دانشگاه‌ها به صورت مستقیم یا با واسطه وارد حوزه فناوری و اطلاعات می‌شوند.