اولویت نخست ناجا از زبان سردار اشتری

سردار حسین اشتری شب گذشته در برنامه تلویزیونی نگاه یک افزود: پاسخگویی به مردم ،حضور به موقع در صحنه و تکریم ارباب رجوع مواردی بوده که رتبه نیروی انتظامی را به 4 ارتقاء داده است.

وی در توضیح شاخص های امنیت در کشور گفت:?مبارزه با اشرار و مقابله با تروریست و ایجاد امنیت اجتماعی مواردی است که کشور ما در آن رتبه خوبی را دارد، به نسبت حجم ناامنی و توطئه ای که در منطقه ما را تهدید می کند وضعیت داخل کشور ما بسیار خوب است و این امنیت را مرهون خون شهدا و هدایت های رهبری، انسجام مردم و هماهنگی ای که میان دستگاه های نظامی و امنیتی کشور وجود دارد می دانیم امنیت باید برای جان و مال و ناموس مردم هم باشد ما تعدی کنندگان به حقوق مردم را شناسایی می کنیم و برخورد مناسب را بعمل می آوریم.

سردار اشتری افزود: وقتی تعدادی از اشرار دستگیر می شوند بخشی از آنها به دامان جامعه بر می گردند اما تعدادی از آنها بر اثر القاء های جامعه حرکاتی از خود نشان داده و از تحریکات خارج از کشور الگو می گیرند اما با هر پاکسازی که انجام می شود حدود چند ماه جامعه آرام است در ضمن نباید فراموش کرد ما کشوری هستیم با 80 میلیون جمعیت و نمی توان گفت دستگیری 200 هزار نفر در ماه تعداد زیادی است.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی وقتی با اشراف کامل اقدام به دستگیری اشرار می کند می توان گفت که کارش را کامل انجام داده است اگر دیده می شود بزهکاری به نادرست به جامعه بر می گردد باید ریشه را در عملکرد دیگر دستگاه ها جستجو کرد.

اشتری تصریح کرد: هر جا در کشور برخوردی با بزهکاران و اشرار صورت گرفته حاصل گزارش مردم بوده است و پلیس هم وظیفه داشته در اسرع وقت به گزارشات رسیدگی کند. مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه تاخیر در رسیدگی نیروی انتظامی به شماره 157 اطلاع دهند.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: در مورد کودک ربائی و موارد مشابه که اتفاق می افتد وظیفه ماست که با فوریت رسیدگی کنیم همکاران ما در استان ها نگاهشان به موضوع این گونه است که گویی فرزند خودشان ربوده شده است اما وقتی در یک برهه زمانی چند مورد کودک ربائی رخ می دهد نباید موضوع را آنقدر بزرگ کنیم که آرامش را از مردم بگیریم زیرا معمولا برخی رسانه های معاند و خارجی هستند که دنبال برهم زدن امنیت هستند.

سردار اشتری گفت: پلیس های تخصصی از سال های گذشته راه اندازی شده است اما اگر بخواهیم با بررسی دوباره خلاء های خودمان را جبران کنیم باید آموزش ها را ارتقاء دهیم البته ما از حیث عده کمبود داریم.

رنکینگ جهانی برای هر ایستگاه 5 تا 8 نفر است و در حال حاضر ما با احتساب سربازهای وظیفه در ایستگاه سه یا چهار نفر در اختیار داریم البته از حیث تجهیزات هم کاستی های قابل ملاحظه ای وجود دارد اما بزرگترین معضل و کمبود ما به روز نبودن و نبود آموزش لازم و کافی است.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه برنامه نگاه یک گفت: بیشترین میزان مواد مخدر از سمت افغانستان و مرزهای شرقی وارد کشور می شود.

سردار اشتری افزود: ماموران مواد مخدر ناجا به دلیل کثرت عملیات‌ها بسیار حرفه‌ای هستند.

گزارشهای منابع، سگهای موادیاب و تجهیزات از مهمترین راهکارهایمان برای تشخیص و اقدام علیه کاروانهای مواد مخدر است. بیشترین میزان مواد مخدر از سمت افغانستان و مرزهای شرقی وارد کشور می شود.

وی ادامه داد: ما مرزهای خود را امنیتی تر و شبکه ها و باندهای بزرگ مواد مخدر را شناسایی و دستگیر کردیم و تا کنون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز با ناجا همکاری بسیار خوبی داشته است. و این در حالی است که حدود 4000 شهید نیروی انتظامی از شهدای مبارزه با مواد مخدر هستند.

سردار اشتری افزود: ناجا اصلی‌ترین نیروی عملیاتی و اطلاعاتی در زمینه مبارزه با مواد مخدر است. اولویت نخست ما برخورد با باندهای کلان مواد مخدر است. کشفیات ریالی ما امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 13 درصد افزایش داشته است. ما باید با باندهای درون شهرها و خرده فروش‌ها نیز مقابله کنیم. خرده‌فروشان مواد مخدر بیشترین خطر برای امنیت مردم هستند. 

وی گفت: در برخورد با خرده فروشان به هیچ کدام امان نمی‌دهیم به همه فرماندهان نیروی انتظامی توصیه می‌کنم در برخورد با هیچ کدام از خرده فروشان مماشات نشود.

فرمانده ناجا با اشاره به حضور معتادان در سطح شهر ادامه داد : وجود این افراد در شهر بسیار نگران‌کننده است. ما می‌توانیم در مدت یک هفته تمام کشور را از معتادان پاکسازی کنیم اما آنها باید بعد از دستگیری به مراکز ترک اعتیاد اعزام شوند که نیازمند همکاری نهادهای مربوط است زمانی که پشتیبانی شویم می‌توانیم بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشیم.

وی با اشاره به همکاریهای ناجا با دیگر کشورها گفت: در دیدار با مقامات دیگر کشورها صحبت‌های خوبی می‌شود؛ اما عملیاتی شدن این صحبتها در حد صفر است. ما هیچ امیدی به سازمانهای بین‌المللی نداریم. ناجا در بسیاری از اجلاسهای بین‌المللی تحسین می‌شود اما گاهی نیز به دلیل برخوردهای قاطع با موادفروشان و قاچاقچیان تهمت نقض حقوق بشر به ما می‌خورد که دروغی همیشگی از سوی غربی‌هاست.

فرمانده ناجا با اشاره به عملکرد پلیس فتا ادامه داد: پلیس باید در زمینه فضای مجازی تقویت شود . تاکنون 43 درصد افزایش جرائم در فضای مجازی داشته‌ایم که 80 درصد آنها توسط پلیس فتا شناسایی و بررخوررد شده است. همه مردم ما باید با فضای مجازی آشنا باشند تا به دام تبهکاران نیفتند. امروز در زمینه برخورد با جرائم مجازی جز رتبه‌های نخست جهان هستیم.

وی با اشاره به بحث قاچاق کالا تصریح کرد: نیروی انتظامی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است. قرارگاه مبارزه با کالای قاچاق تقویت شده و استانهای مرزی امنیتی‌تر شده اند. 31 درصد افزایش کشفیات ریالی داریم. جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور، کمک به اقتصاد، جلوگیری از بیکاری کارگران و تعطیلی کارخانه‌ها را در پی خواهد داشت.

سردار اشتری ادامه داد: امروز برخی کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می‌ شود. گمرکهای ما باید سختگیرانه‌تر عمل کنند. طبق مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح، پلیس باید در تمام مبادی ورودی کشور حضور داشته باشد و بر ورود کالاها نظارت کند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: تصادفات کشور از بزرگترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است. از سال گذشته تا کنون یک و نیم میلیون خودرو به ناوگان حمل و نقل اضافه شده و یک میلیون گواهینامه جدید صادر شده است. 577 نفر کاهش تلفات جاده‌ای داشته ایم که باید آن را به صفر برسانیم.