فواید ویتامین B12 موجود در تخم مرغ

تخم مرغ منبعی از موادمغذی ضروری برای عملکرد بدن است. براساس وزرات کشاورزی امریکا، تخم مرغ بزرگ ۶.۲۸ گرم پروتئین داشته که ماده مغذی مورد نیاز برای دریافت انرژی و ترمیم سلولی است. تخم مرغ همچنین منبعی از ویتامین A بوده که جزو ویتامین های آنتی اکسیدانی محسوب می شود. همچنین از مواد مغذی دیگر موجود در تخم مرغ می توان به نیاسین، آهن، پانتوتنیک اسید، سدیم، سلنیوم و ویتامین B12 معروف به کوبالامین اشاره کرد.

ویتامین B12 موجود در تخم مرغ

براساس وزارت کشاورزی امریکا، یک عدد تخم مرغ درشت حاوی تقریبا ۰.۴۵ میکروگرم ویتامین B12 یا حدود ۱۹ درصد از میزان مصرف روزانه توصیه شده است. همچنین تخم مرغ خیلی درشت حاوی ۰.۵ میکروگرم ویتامینB12  معادل ۲۰ درصد از نیاز روزانه توصیه شده می باشد. تخم مرغ جامبو نیز ۵۶ میکروگرم  ویتامین B12 معادل ۲۳ درصد از نیاز توصیه شده روزانه بدن را تامین می کند.

فواید

براساس دانشگاه مریلند، ویتامین B12 به بدن کمک می کند تا کربوهیدرات موجود در غذا را برای دریافت انرژی به گلوکز تبدیل کند. همچنین به بدن برای تولید DNA و RNA ( ماده ژنتیکی موجود در سلول های بدن ) کمک می کند. ویتامین B12  توانایی بدن را برای استفاده از آهن و تولید سلول های قرمز خون در جهت پیشگیری از کم خونی افزایش می دهد. این ویتامین همچنین همراه فولات در تولید اس-آدنوزیل متیونین کمک کرده که این ماده شیمیایی موجب کاهش علائم افسردگی و افزایش عملکرد سیستم ایمنی می شود. ویتامین B12 در کنار ویتامین B9 و B6 می تواند مانع از تولید هموسیستئین شود که آمینواسیدی مرتبط با بیماری قلبی است.

ملاحظات

مصرف بیشتر از ۸۰۰ میکروگرم اسیدفولیک در روز ممکن است علائم کمبود ویتامین B12 شامل عصبانیت، بی حسی، سوزش و مورمور شدن اندام ها، خستگی و مشکلات تنفسی را پنهان کند. براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کمبود ویتامین B12 ممکن است منجر به آسیب عصبی دائمی شود که معمولا نادر است. از طرفی اگرچه تخم مرغ منبع فراوانی از ویتامین B12 بوده اما حاوی چربی اشباع شده است که می تواند باعث تجمع چربی در رگ ها و در نهایت افزایش فشارخون، سکته و بیماری های قلبی شود. بنابراین حداقل بخشی از نیاز روزانه توصیه شده به ویتامین B12 را از طریق منابعی مانند شیر خامه گرفته شده، سینه مرغ و ماهی دریافت کنید.