واکنش محسن هاشمی به اظهارات ترامپ

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تضعیف موضع بین‌المللی ایالات متحده در ایجاد چالش با جمهوری اسلامی ایران، افزود: به همان اندازه که مواضع شتابزده و نسجیده ترامپ برای آمریکا می‌تواند تهدید باشد، برای ایران فرصت است و از این فرصت می‌توان برای تعمیق وحدت ملی و توسعه روابط بین‌المللی نظام استفاده کرد، چرا که اکثر قریب به اتفاق کشورهای مهم دنیا در چالش ترامپ با ایران در طرف ما ایستاده‌اند.

وی با مقایسه شرایط فعلی و ۵ سال قبل در حوزه سیاست خارجی کشور ادامه داد: اکنون حکمت ابتکاری که از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جهت بهم زدن اجماع جهانی علیه ایران پیشنهاد شد، مشخص می‌شود، ۵ سال قبل شاهد بودیم که حتی روسیه و چین نیز به قطعنامه‌های تحریم علیه ایران رأی مثبت می‌دادند و امروز شاهدیم که روسیه، چین، اروپا، کانادا و کشورهای شرق آسیا در کنار سایر دولت‌ها، از مواضع ایران در برابر زیاده‌خواهی و بی‌منطقی دولت آمریکا حمایت می‌کنند و کسانی که می‌خواستند جمهوری اسلامی را منزوی کنند، اکنون خودشان منزوی شده‌اند.

رئیس شورای شهر تهران ضمن تقدیر از مواضع انقلابی رئیس‌جمهور و وزیر خارجه گفت: همان‌گونه که امام خمینی (ره) با ابتکار در عرصه سیاست خارجی در پایان جنگ توانست زمینه انزوا و محکومیت صدام را به عنوان متجاوز فراهم آورد، مقام معظم رهبری نیز با حمایت از مواضع رئیس‌جمهور و وزارت خارجه زمینه‌ساز شکست خوردن سناریو انزوا و تحریم کشور را فراهم کردند و این توطئه را به بانیان آن آمریکا و رژیم صهیونیستی بازگرداندند.

هاشمی با دعوت از جناح‌های سیاسی و رسانه‌ها به پرهیز از دامن زدن به اختلافات افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم که صدایی واحد از درون کشور شنیده شود و اکنون که ترامپ با اقدامی نسنجیده به ملت و تمدن ایرانی توهین کرده و عبارت مجعول در مورد خلیج همیشه‌ فارس به کار برده است، حتی گروه‌های اپوزیسیونی که ذره‌ای عشق به ایران در درون آنها باقی مانده است، با ملت ایران یکصدا شده است؛ پس بهتر است این فرصت بزرگ جهت تعمیق وحدت ملی و یکپارچگی در برابر زورگویی و زیاده‌خواهی نظام سلطه جهانی را قدر بدانیم و از اقدامات ومواضعی که بوی تفرقه واختلاف از آن به مشام می‌رسد، بپرهیزیم.

رئیس شورای اسلامی تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در برجام و انجام تعهدات بین‌المللی، ایران بیشترین پایبندی به تعهدات را داشته است.

هاشمی گفت: هم‌اکنون حتی جمهوری‌خواهان نیز نسبت به حمایت خود از ترامپ تردید دارند.

وی همچنین با اشاره به روز نابینایان ابراز امیدواری کرد: تردد در شهر برای نابینایان، کم‌بینایان و معلولان بهتر شود و زمینه اجرای فرامین بهزیستی فراهم شود و در شهرداری نیز شاهد اجرا مصوبات حوزه معلولان بیش از پیش باشیم.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تعلیق حکم عضویت عضو شورای شهر یزد گفت: امیدوارم در این فضای وحدت‌آفرین حکم تعلیق عضو زرتشتی شورا رفع شود.