لزوم تشکیل کمیته ای برای بررسی وضعیت سلامت کودکان خیابانی

همایون هاشمی در واکنش به ارسال نامه رئیس شبکه هپاتیت به رئیس جمهوری درباره واکسیناسیون کودکان خیابانی و تشکیل کمیته عالی، گفت: از ایشان سپاسگزاریم که دغدغه سلامت کودکان خیابانی را دارند اما این تقاضا و مطالبه از رئیس جمهوری به هیچ وجه درست نیست زیرا این موضوع باید در سطوح دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون تمامی کودکان خیابانی برای پیشگیری از ابتلای آنان به هپاتیت امری ضروری است، تصریح کرد: طبق اظهارات رئیس شبکه هپاتیت کشور حداقل شیوع هپاتیت در کودکان خیابانی به دلیل در معرض خطر بودن سه برابر جمعیت عادی کشور است بنابراین می طلبد برای تامین بهداشت و سلامت عمومی، کودکان زباله گرد و خیابانی شناسایی، جمع آوری و تحت حمایت قرار گیرند.

هاشمی با یادآوری اینکه آمار دقیقی از کودکان خیابانی وجود ندارد، افزود: باید آمار دقیقی از این کودکان داشته باشیم تا در اختیار وزارت بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی برای رفع مشکلات آنها از جمله واکسیناسیون قرار داد.

وی با انتقاد از اینکه با بکارگیری واژه کودکان کار به کار کودکان رسمیت می دهیم، تصریح کرد: کودک کار تعریف بین المللی ندارد و اطلاق واژه کار به کودکان غیرقانونی است.

هاشمی با یادآوری اینکه کودکان خیابانی در معرض آسیب های جدی قرار دارند، تصریح کرد: عمده این مشکل ها بحث بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت است که آنها را تهدید می کند.

وی افزود: وزارت بهداشت متولی تامین بهداشت و سلامت کودکان خیابانی، وزارت تعاون مسئول جلوگیری از بهره کشی و استثمار آنان و همچنین مسئول شورای اجتماعی کشور یعنی وزیر کشور نیز در رابطه با این مهم وظیفه دارد و می طلبد با همکاری هم کمیته مشترکی را تشکیل داده و معضل کودکان خیابانی را مدیریت و ساماندهی کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه بار سنگین ساماندهی کودکان خیابانی بر دوش سازمان بهزیستی بوده و تلاش های این نهاد در این رابطه قابل تقدیر است، تصریح کرد: شهرداری ها، فرمانداری ها، وزارت کشور، بهزیستی، وزارت بهداشت، وزارت تعاون، نیروی انتظامی، دستگاه قضا، وزارت امور خارجه مسئول جمع آوری و ساماندهی کودکان خیابانی هستند.

وی عدم هماهنگی بین بخشی و دستگاه های مسئول را عاملی موثر در وضعیت نامناسب کودکان خیابانی دانست و گفت: زمانی که ما به موضوع کودکان خیابانی ورود کردیم و نسبت به این موضوع واکنش نشان دادیم کشورهای همسایه نسبت به این مسئله بی توجه بودند اما متاسفانه در حال حاضر به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاهی شتاب ما برای مدیریت این مسئله کند شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یادآور شد: شورای اجتماعی کشور موضوع کودکان خیابانی را باید به عنوان یک آسیب مهم مورد توجه قرار داده و با تشکیل جلسه ای به ریاست وزیر کشور و دعوت از تمامی دستگاه های متولی وظیفه هر دستگاه را مشخص و آنها را ملزم به عمل به آن نماید تا موضوع کودکان خیابانی یک بار برای همیشه حل شود.