احتمال استفاده از آب فاضلاب برای آبیاری سبزیجات شهرستان ری

ناهید خداکرم عضو کمیته بهداشت شورای شهر تهران؛ اظهار داشت: برای پیگیری نگرانی و سوالات مردم مبنی بر اینکه آیا سبزیجاتی که در مزارع سبزی‌کاری شهرستان ری تولید و در بازار تره‌بار تهران به مردم عرضه می‌شود با استفاده از آب فاضلاب آبیاری می‌شوند یا نه؟، به اتفاق شهردار منطقه 20 تهران امروز(دوشنبه هشتم آبان ماه)، بازدیدی از مزارع سبزی کاری این شهرستان داشتیم.

وی تاکید برخی از سبزی کاران مزارع فوق مدعی هستند که از آب چاه برای کشت سبزیجات و محصولات سیفی خود استفاده می‌کنند، اما به خاطر شیبی که زمین مزارع شهرستان ری دارد و مسیری که آب و فاضلاب تهران به سمت این شهرستان طی می‌کند، احتمال اینکه برای آبیاری سبزیجات از آب فاضلاب استفاده ‌شود، زیاد است.

عضو کمیته بهداشت شورای شهر تهران تصریح کرد: بدون هیچ هماهنگی قبلی از تولید مزارعی که احتمال استفاده از آب فاضلاب در کشت سبزیجات آن‌ها می‌رفت، بازدید به عمل آمد و نمونه برداری شد و در حال حاضر نمونه برداری‌ها در دو آزمایشگاه مجزا بررسی می‌شوند.

خداکرمی خاطر نشان کرد: نتیجه آزمایش‌ها و نمونه برداری های صورت گرفته از مزارع سبزی کاری شهرستان ری تا دو هفته آینده به مردم و رسانه‌ها اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر استفاده از آب فاضلاب در آبیاری سبزیجات شهرستان ری به تایید نهایی برسد، این سبزیجات حاوی موادی چون کادیوم، سرب و یا مواد مضر دیگر هستند و باید برای حل این معضل چاره‌اندیشی کرد.

عضو کمیته بهداشت شورای شهر تهران ادامه داد: در کمیته سلامت کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران،  یک کارگروه ویژه برای پایش آب و مواد غذایی تشکیل شده است که ما ذیل آن گروه، به کیفیت آب و غذا در شهر تهران ورود پیدا کردیم.

خداکرمی یادآور شد: حدود دو هفته پیش با حضور برخی از اعضای شورای شهر پنجم از کانال‌های آبی شهرستان ری بازدید به عمل آمد و با مشاهده وضعیت کانال‌های فوق این ابهام پیش آمد که ممکن است سبزیجات محدوده شهرستان ری با آب فاضلاب  آبیاری شوند.

وی  تصریح کرد: پس از بازدید 3 هفته پیش از کانال‌های آب شهرستان ری، برای رفع نگرانی مردم بازدیدی مجدد از مزارع سبزی کاری این شهرستان انجام شد و طی آن از کانال‌ها و مزارع تولید سبزیجات و سیفی‌جات بازدید شد.

عضو کمیته بهداشت شورای شهر تهران با بیان اینکه همه ما مردم شهر تهران باید در جا به جایی و انتقال زباله‌های خانگی به مخازن زباله در سطح شهر دقت کافی به خرج دهیم، تاکید کرد: رها کردن زباله‌ها در آبراه‌ها و معابر شهری در نهایت آن‌ها را به کانال‌هایی وارد می‌کند که از آب آن‌ها برای آبیاری محصولات کشاورزی از جمله سبزیجات و سیفی‌جات استفاده می‌شود و با این اوصاف این خود مردم هستند که به لحاظ سلامت متضرر می‌شوند.