وقتی آلزایمر تبدیل به سرطان مغز می‌شود

 تاکنون نظریه‌های مختلفی در زمینه چرایی علت ابتلا به آلزایمر در دنیا مطرح شده است از جمله وجود ویروس، منشا ژنتیکی، ضربه به سر، افسردگی، بالابودن فشارخون، ابتلا به بیماری صرع، آسیب مغزی و خونریزی از مغز که همگی دربروز آلزایمر موثر هستند.

بر اثر بیماری آلزایمر افراد دچار سردرگمی، آسیب به حافظه، فراموشی، ناتوانی در انجام کار‌های شخصی و اجتماعی می‌شوند. این بیماری می‌تواند به سرعت پیشرفت کند و فرد به دلیل عارضه‌های جانبی جان خود را از دست بدهد.

بروز این بیماری در افراد سالمند است، اما در مواردی خاص افراد میانسال و حتی کودکان نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ علت اصلی بروز این بیماری تولید پروتئین سمی بتاآمیلوئید در مغز است که سلول‌های عصبی و ارتباط آنها با همدیگر را از بین می‌برد.

موش‌های آزمایشگاهی کلید جدیدترین درمان بیماری آلزایمربیماری فوق العاده خطرناک؛ نتیجه حمله مواد سمی به مغزوقتی آلزایمر تبدیل به سرطان مغز می‌شود

به تازگی در یک پژوهش دانشمندان دریافتند پروتئین سمی تولید کننده آلزایمر در مغز می‌تواند در سایر بخش‌های بدن از جمله کبد و کلیه تولید شود و سپس با ورود به جریان خون و راه یافتن به مغز سبب ابتلای فرد به بیماری آلزایمر شود.

ازاین رو بیماری آلزایمر نیز مانند سرطان بر اثر ورود عامل‌های سرطان زا به وجود می‌آید.

کارشناسان بر این اساس در نظر دارند آزمایش‌های خونی جدید برای بررسی کبد و کلیه ایجاد کنند و پروتئین‌های سمی را در این ارگان‌های بدن شناسایی کنند.

دارو‌های کنونی برای درمان قطعی بیماری آلزایمر نیستند و کارشناسان هشدار می‌دهند این بیماری در سال‌های آینده به یک اپیدمی فراگیر جهانی تبدیل شده و احتمال ابتلای میلیون‌ها نفر به آن وجود دارد، به همین دلیل شناسایی راهکار‌های درمانی برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری اهمیت بالایی دارد.

موش‌های آزمایشگاهی کلید جدیدترین درمان بیماری آلزایمربیماری فوق العاده خطرناک؛ نتیجه حمله مواد سمی به مغزوقتی آلزایمر تبدیل به سرطان مغز می‌شود

در بیماران مبتلا به آلزایمر پروتئین بتاآمیلوئید درمغز سبب ایجاد توده یا پلاک‌های چسبنده می‌شود و سلول‌های مغزی را از بین می‌برد.

کارشناسان درنظر دارند دارویی تولید کنند که در سراسر بدن پروتئین بتا آمیلوئید را نابود کند و به این ترتیب مانع از ورود این ماده سمی به مغز شوند.

کارشناسان این نتایج را با آزمایش برروی موش‌های آزمایشگاهی و بررسی وجود پروتئین بتاآمیلوئید در خون آنها به دست آورده اند.

محققان پروتئین بتاآمیلوئید را در ارگان‌هایی از بدن از جمله کبد، کلیه و حتی ریه مشاهده کرده اند. همچنین یک پژوهش همسو نشان می‌دهد که این پروتئین در بیماران مبتلا به آلزایمر سبب اختلال در عملکرد قلب و عروق خونی و ابتلای آنها به بیماری‌های قلبی نیز می‌شود.

موش‌های آزمایشگاهی کلید جدیدترین درمان بیماری آلزایمربیماری فوق العاده خطرناک؛ نتیجه حمله مواد سمی به مغزوقتی آلزایمر تبدیل به سرطان مغز می‌شود

کارشناسان به افرادی که دچار ضعف قدرت حافظه، مشکل در به یادآوردن نام افراد و مکان ها، ضعف قدرت بینایی، شنوایی و بویایی شده اند و نیز دیگر قادر به انجام محاسبه‌های ریاضی و امور روزمره مالی نیستند هشدار می‌دهند که احتمال دارد به بیماری آلزایمر مبتلا شده باشند و باید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

نتیجه این پژوهش در نشریه روانپزشکی مولکولی (Molecular Psychiatry) به چاپ رسیده است.