خطرناکترین عوارض مصرف سیگار برای زنان

مسجدی‌ فوق‌ تخصص ریه‌ و دبیر کل جمعیت‌ مبارزه‌ با استعمال‌ دخانیات ایران‌ در همایش‌ زنان، دخانیات‌ و سلامت‌ که امروز در دانشگاه الزهرا‌ برگزار شد، اظهار کرد: در یک و نیم سال پیش سمیناری‌ در کشور اتیوپی‌ برگزار شد‌ که در آن سمینار‌ در بیانه‌ پایانی‌ عنوان شد سلامت پایه توسعه پایدار و دخانیات بزرگترین تهدیدکننده‌ سلامت و توسعه پایدار است‌.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی‌ بیان کرد: دانشجویان باید با احساس مسئولیت و باور‌ وارد جامعه شوند‌ و بانوان نیز باید مشکلات جامعه را به خوبی لمس‌ کنند و برای آن را‌حل حل بدهند.

وی با بیان اینکه خانواده پایه اصلی سلامت و زنان ستون خانواده هستند‌ اظهار کرد: زنان پرورش‌دهنده خود، همسران و فرزندانشان‌ هستند‌، طبق مطالعات صورت گرفته زنانی که سیگار استعمال می‌کنند 2 برابر بیشتر‌ به سکته مغزی و 6 برابر بیشتر به سکته قلبی‌ در مقایسه با سایر بانوان دچار می‌شوند‌؛ همچنین زنان سیگاری‌ در معرض ابتلا به بیماری‌هایی همچون ناباروری‌ هستند‌.

 مسجدی‌ با اشاره به اینکه از سال 1968 میلادی‌ آمریکایی‌ها مبارزه با مصرف دخانیات را آغاز کردند‌ گفت: در این سال‌ها میزان استعمال دخانیات در مردان از 54 درصد‌ به 22 درصد رسید‌ و میزان مصرف دخانیات در زنان از 20 تا 22 درصد به 18 درصد‌ کاهش پیدا کرد.

88 درصد از صنعت دخانیات دنیا‌ در اختیار آمریکا

وی در ادامه خاطرنشان کرد: 88 درصد از صنعت و تجارت دخانیات دنیا‌ در دست کشور آمریکا است به طوری که‌ حدود یک میلیارد نفر سالیانه‌ در تماس با دخانیات هستند و سالیانه حدود 6 تریلیون‌ نخ سیگار‌ تولید می‌شود.

دبیر کل جمعیت‌ مبارزه‌ با استعمال‌ دخانیات با بیان اینکه متأسفانه آمریکایی‌ها زمین کشاورزی‌ و سایر امکانات‌ کشورهای‌ فقیر را نشانه گرفتند گفت: سود حاصل از تجارت دخانیات به جیب‌ آمریکایی‌ها می‌رود و مضرات‌ ناشی از استعمال دخانیات نصیب‌ کشورهای فقیر‌ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 55 درصد از جمعیت ایران زیر 40 سال هستند‌ خاطرنشان کرد: باوجود اینکه شیوع مصرف دخانیات‌ در بین‌ دختران ایرانی کمتر از 3 درصد‌ است‌ اما امروزه شاهد هستیم که مصرف دخانیات به شیوه‌های مستقیم و غیرمستقیم‌ تبلیغ‌ می‌شود.

 

سیگار‌ حاوی‌ 4 هزار و قلیان‌ حاوی 7 هزار و 200 ماده خطرناک

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی‌ با اشاره به اینکه دود سیگار‌ حاوی‌ 4 هزار ماده خطرناک‌ و دود قلیان‌ حاوی 7 هزار و 200 ماده خطرناک‌ است‌ اظهار کرد: برای تولید توتون‌های معسل‌ و معطر‌ مواد نامرغوب‌ و کپک‌زده را به مدت 8 هفته‌ در معرض‌ تماس با انواع اسانس‌ها و مواد شیمیایی‌ مختلف‌ قرار می‌دهند تا افراد‌ به علت‌ رایحه مناسب این توتون‌ها جذب آنها شوند‌.

مسجدی‌ عنوان کرد: متأسفانه وقتی بحث‌ مبارزه با استعمال دخانیات به میان می‌آید عده‌ای شاکی می‌شوند که صاحبان‌ این صنایع‌ از این طریق‌ بیکار می‌شوند‌؛ طبق قانون تصویب‌ شده قرار شد که جلوی‌ ورود انواع توتون‌های معسل‌ و معطر‌ گرفته‌ شود.

وی با اشاره به اینکه بدترین‌ ماده اعتیاد‌آور نیکوتین‌ است اظهار کرد: در کمتر از یک هفته‌ در صورت مصرف‌ نیکوتین‌ سیستم مغز و اعصاب‌ به آن وابسته‌ می‌شود‌ و هر چه‌ سن فرد کمتر باشد‌ مدت زمان کمتری لازم است تا اعتیاد به نیکوتین‌ صورت گیرد‌ به طوریکه‌ نوجوانان 11 ساله تنها با 2 روز مصرف نیکوتین‌ نسبت به این ماده اعتیاد‌ پیدا می‌کنند.

فوق‌ تخصص  ریه‌ بیان کرد: از مهمترین‌ عوارض‌ و پیامدهای‌ ناشی از مصرف دخانیات می‌توان به مرگ‌زایی (تولد نوزاد مرده)، تولد نوزاد با اختلالات تنفسی‌، بلوغ نامتعارف‌، عفونت گوش‌، اختلال در تغییرات هورمونی‌ زنانه‌، سرماخوردگی‌ و سرطان‌هایی مانند ریه‌ اشاره‌ کرد‌.

مسجدی‌ با بیان اینکه سرطان‌ ریه‌ پس از آن سرطان‌های کولون‌ و سینه‌ مهمترین‌ علت مرگ‌ در زنان را به خود اختصاص‌ می‌دهد اظهار کرد: مهمترین علت ابتلا به سرطان ریه‌ استعمال دخانیات است‌؛ 90 درصد مرگ و میر در زنانی که دخانیات استعمال می‌کنند نسبت به سایر زنان بیشتر است.

وی یادآور شد: در راستای مبارزه با استعمال دخانیات‌ هم‌اکنون طرح‌ پاد‌ (پیشگیری از استعمال دخانیات) در مدارس متوسطه‌ دخترانه و پسرا‌نه ورامین‌ از یک و نیم سال پیش تاکنون‌ اجرا می‌شود.