16 هزار و 500 نفر از شهروندان قربانی سوانح رانندگی هستند

سید نواب حسینی مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران منش ضمن گرامیداشت یاد قربانیان سوانح رانندگی اظهار داشت: هرسال از 29 آبان لغایت 1 آذر مراسم یادبود این عزیزان با هدف ایجاد حساسیت عمومی ، فرهنگ سازی و آگاه بخشی به مسئولان و شهروندان برگزار می شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران گفت:در چند سال اخیر براساس آمار رسمی از پزشکی قانونی تعداد متوفیان و مصدومان حوادث رانندگی کاهش داشته است. ولی میزان کاهش متوفیان در مقایسه با سایر کشورهای درحال توسعه در وضعیت قابل قبولی نبوده و هنوز کشور ایران با 43 نفر متوفی به صورت روزانه در سوانح رانندگی در رتبه و رده کشورهای پرمخاطره در این زمینه است.

وی در خصوص نقش معاینه فنی در کاهش سوانح رانندگی گفت: عوامل موثر در تصادفات به سه عامل خطای انسانی ، وضعیت راه و شرایط خودرو بستگی دارد که هر کدام از این عامل ها می تواند با سهم مشخص به صورت مجزا و یا مشترک در ایجاد حادثه موثر باشد.

حسینی منش ادامه داد:براساس گزارشات رسمی پلیس، خطای انسانی بیشترین سهم را در  تصادفات دارد. در حال حاضر کشور های در حال توسعه علاوه بر آموزش فرهنگ صحیح رانندگی به شهروندان نسبت به سختگیرانه کردن الزامات ایمنی در خودروها و ارتقا استاندارد های تولید در خودرو اقدام کرده اند اما بروز خطای انسانی در رانندگی اجتناب ناپذیر است، خودرو باید به نحوی طراحی و تولید شود که ریسک تصادف و میزان خسارت جانی به راکبان در حین  تصادف به حداقل ممکن برسد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در ارتباط با کاهش نیافتن منطقی آمار قربانیان سوانح به صورت سالیانه در کشور ایران اظهار داشت: مقایسه آمار متوفیان و مصدومان حوادث رانندگی طی نیمه اول سال 95 و 96 براساس آمار رسمی پزشکی قانونی نشان می دهد در بخش مصدومان نه تنها کاهشی را شاهد نبودیم بلکه 0.5 درصد افزایش داشته است که این مسئله غیر قابل پیش بینی و دور از ذهن نیست.

وی گفت:در بخش وضعیت ایمنی خودروها در سال 1395 از 19 میلیون خودروی موجود و درحال تردد در کشور تنها 8 میلیون دستگاه خودرو یعنی 42 درصد از خودروها به مراکز معاینه فنی جهت بازدید و کنترل ایمنی مراجعه کرده اند. مطابق با آمار اتحادیه اروپا عامل 10 درصد از تصادفات و سوانح منجر به مرگ ناشی از نقص و ایراد فنی در خودروها است که بدون تردید با عنایت به سن ناوگان و کیفیت پایین خودروها در ایران این درصد بیشتر خواهد بود این بدان معنی است که تنها با انجام معاینه فنی و تشخیص به هنگام ایراد و نقص در خودرو می توان از مرگ حداقل 1650 شهروند در سال جلوگیری کرد.

16 هزار و 500 نفر از شهروندان قربانی سوانح رانندگی هستند

لازم به ذکر است؛ متاسفانه در حال حاضر سالانه در حدود 16500 نفر از شهروندان قربانیان تصادفات و سوانح رانندگی هستند.

حسینی منش در ادامه افزود: انجام معاینه فنی خودرو به صورت سالیانه و یا بعد از هر تعمیر اساسی که مربوط به بخش های ایمنی خودرو است بدون تردید می تواند در کاهش تصادفات موثر واقع شود. در حال حاضر 12 درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز به علت نقص در سیستم ترمز گیری که می تواند خود مولد و عامل یک تصادف باشد مردود می شوند.

وی افزود:در مراکز معاینه فنی 18 آیتم مورد ارزیابی و کنترل قرار می گیرد که بالغ بر 70 درصد از آن مربوط به بخش های تامین کننده ایمنی خودرو نظیر وضعیت لاستیک ها، سلامت کمک فنر، کارکرد چراغ های اخطار و... است. یکی از اصلی ترین اهداف انجام معاینه فنی در کشورها کنترل ایمنی خودروها و انطباق خودرو با شرایط استاندارد در هنگام تولید است. عملکرد ناصحیح هرکدام از بخش هایی که در معاینه فنی مورد کنترل قرار می گیرد می تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در تنزل شرایط ایمنی خودرو و ایجاد تصادف سهم داشته باشد.

حسینی منش در پایان گفت: علاوه بر بر نقش مهم مسئولان در ارتقاء استانداردهای تولید خودرو و ایجاد راه های ایمن در کاهش سوانح ،مسئولیت شهروندان در حفظ جان خود و سایرین با اصلاح الگوهای رفتاری رانندگی ، تکریم به قانون و انجام به هنگام معاینه فنی خودرو و همچنین استفاده از خودروهای ایمن تر بدون تردید می تواند نقش بسزایی در کاهش تعداد قربانیان سوانح داشته باشد.