بهره‌برداری از خط 7 مترو مبتنی بر نظرات کارشناسی و تخصصی بوده است

اقبال شاکری عضو سابق شورای شهر تهران در واکنش به تعطیلی خط 7 مترو و رسانه ای شدن آن بیان کرد: بر اساس دیدگاه مبتنی بر مسائل فنی و تخصصی و در جهت نیازهای شهری باید از ظرفیت های موجود استفاده شود و معطل فازهای بعدی نمانیم.

رئیس کمیته عمران شورای چهارم شهر تهران ادامه داد: طی برگزاری جلساتی از سوی کارشناسان و متخصصان برای بررسی خط 7 مترو، امکان استفاده از این خط در یک سرفاصله مشخص و شرایط معین وجود دارد.

وی افزود: بر اساس برخی دیدگاه‌ها باید سیگنالینگ کاملا تکمیل و رام‌های قطار به صورت اتوماتیک کنترل شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد که البته کنترل و نظارت غیر اتوماتیک برای آن در نظر گرفته شده بود.

شاکری اضافه کرد: مسئله برق و هواکش خط 7 مترو مطرح شده بود و ما نیز همان نگرانی ها را داشتیم و دقیقا می خواستیم کاری انجام بگیرد که کسی به خطر نیفتد. ضمنا مردم هم از این ظرفیت خوب که شمال تهران را به جنوب آن منتقل می کرد و مسیری طولانی است، می توانستند استفاده کنند.

عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در خصوص رسیدگی به مسائل خط 7 مترو جلسات متعددی با حضور مشاور، پیمانکار،کارشناس و بهره بردار تشکیل دادیم، اظهار داشت: نهایتا به این نتیجه رسیدیم که امکان استفاده از خط 7 مترو با این شرایط وجود دارد.

شاکری افزود: کارهای تکمیلی مترو تهران مانند نصب هواکش در برخی از خطوط پس از گذشت 10 سال در حال انجام است.

وی افزود: معمولا همه کارهای پروژه‌ها با یکدیگر به طور همزمان انجام نمی‌شود، بلکه فاز بندی می‌شود. بنابراین در رابطه با ایمنی خط 7 مترو تایید و تصویب شد که این خط از نظر ایمنی مشکلی ندارد و قابل بهره برداری است.

رئیس کمیته عمران شورای چهارم شهر تهران ادامه داد: اگر شرایط تغییر کرده و کمبودها رفع شده است باید پیمانکار و مشاور و بهره بردار بنشینند و طبق شرایط جدید آن را حل و فصل کنند، لذا کشاندن مسئله به رسانه ها و خارج شدن از ماهیت فنی و تخصصی، کار درستی نبود.

شاکری تاکید کرد: نماینده شورا نمی‌تواند به تنهایی و به لحاظ فنی اظهار نظر کند و عامل ذی صلاح اعلام نظر در مورد خط مترو، مشاور است که هزینه های سنگینی هم برای این کار اخذ می کند.

وی افزود: وقتی مشاور می گوید تحت شرایط خاصی خط مترو قابل استفاده است و مسئولیت آن را می پذیرد، بنابراین به لحاظ فنی مشکل خطرناکی پیش نمی آید که وی آن را تایید می کند.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی چهارم شهر تهران گفت: اینکه بگوییم افتتاح و بهره برداری از خط 7 مترو صرفا نمایشی بوده حرف غلطی است، شورا نه تنها در آن زمان نیازی به افتتاح این خط نداشت، بلکه بیشترین پافشاری و تامل را در ضمینه مسائل ایمنی در بخش های مختلف برق سیگنالینگ و هواکش لحاظ کرد.

وی اضافه کرد: بهتر بود به صورت تخصصی، حرفه ای و مسئولانه می‌گفتند شرایط بهره برداری تغییر کرده و نیازها یا الزامات جدیدی پیدا شده و یا می‌خواهند سرفاصله قطارها را کم کنند و تعداد رام‌ها را افزایش دهند که این کار با مجری، مشاور و متخصص برطرف می شد، لذا به نظرم برخی گفتگوهای سیاسی باعث تعطیلی خط 7  مترو شده است. در همه پروژه های فنی، نظرات و شرایط جدید می تواند لحاظ شود و نیاز نیست که اینگونه مسائل تخصصی جنبه سیاسی بگیرد و از ماهیت اصلی خود دور شود.

شاکری اظهار داشت : یک دانش آموز می تواند خوب درس بخواند و خود را در کلاس نشان دهد و یا برای جبران کاستی خود دیکته دیگران را خط بزند که به نظر من روش اول صحیح و مناسب تر است.