تاکید عضو شورای شهر بر وضع قوانین برای حفظ باغات

شهربانو امانی در بیست و ششمین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور گفت: در سال جاری و از سوی شورای چهارم و شورای عالی استان ها، اصلاحیه ها و آیین نامه های اجرایی قانون "حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها"، تصویب شد.

وی افزود: در این مدت، شورای عالی شهرسازی نیز اصلاحات مربوط به طرحهای تفصیلی را در دستور کارش قرار داد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه " به بهانه های مختلف، باغات تهران نابود شده اند" اظهارکرد: به دلیل نواقص طرح های تفصیلی و پهنه بندی های اشتباه، و یا به دلیل مصوبه اشتباه و ویرانگر "برج – باغ" باغات تهران نابود شده اند.

امانی ادامه داد: اکنون شاهد هستیم که 60 تا 70 درصد باغهای تهران از بین رفته است. همچنین نزدیک به 90 درصد چنارهای ولیعصر از بین رفته اند.

وی با تاکید بر وضع قوانین برای حفظ باغات خاطرنشان کرد: شهرداری موظف است تمام باغات شهر تهران را به تفکیک منطقه شناسایی و اعلام عمومی کند. موقعیت، مساحت، تعداد و نوع درختان باغ مزبور باید ثبت شود.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: تا پایان سال جاری، شناسنامه تک تک باغات تهران، صادر و جهت اطلاع عموم از طریق سامانه های هوشمند تا پایان سال منتشر و مرتباً نسبت به بروزرسانی آنها اقدام کند.

امانی با اشاره به وظایف شهرداری برای کوبی درختان تصریح کرد: شهرداری موظف است هر سال نسبت به پلاک کوبی حداقل 20 درصد فضای سبز خود اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری مکلف است از مشخصات درختان واقع در معابر، میادین، بزرگراه ها و بوستانهای عمومی فهرستی شامل نوع درخت، محیط بن، محل کاشت و تاریخ گزارش، تهیه و تنظیم کرده و مراتب را با پلاک کوبی درختان و روی سامانه های مربوط (GIS و ...) منعکس کند.