خودکفایی 10 درصد از مددجویان کمیته امداد

سیدپرویز فتاح در جشن خودکفایی 1150 مددجو در استان تهران، گفت: روزی دلمان شاد می‌شود که ببینیم مددجویان امداد خودکفا و مستقل شده‌اند و هدفمان در امداد غیر از این نیست تمام مددجویان در امداد مستعد هستند و ما ناتوان نداریم.

وی ادامه داد: آنچه در کشور کم است ضعیف شدن فرهنگ کار است و که باید تقویت شود .بارها با صدای رسا گفته‌ام امداد، بهزیستی و خیریه‌ها جای دائم برای مددجویان نیستند بلکه یک سرای گذرا و اورژانسی هستند که ما وظیفه داریم اراده افراد را تقویت کنیم.

فتاح با اشاره به حمایت مجلس، دولت و بانک‌ها در اعطای وام‌های قرض‌الحسنه به امداد گفت: این وام‌ها قرض‌الحسنه بوده و بهره بالای در این وام‌ها ممنوع است چرا که وام‌های پرسود هم به بانک‌ها و هم به تولید و وام‌گیرنده آسیب می‌زند.

رئیس کمیته امداد گفت: سال گذشته 10 درصد از تعداد مددجویان را کاهش دادیم شاید خیلی‌ها باور نکنند اما کم شده و این خروج به دلیل خودکفاشدنشان است.

وی گفت: افتخار نیست که بگوییم چند میلیون نفر تحت پوشش ما هستند چرا که کشور ما با این منابع و توانمندی‌ها نباید این تعداد  جامعه فقیر داشته باشد.

وی ادامه داد: سال گذشته برای 100 هزار نفر اعتبار 1400 میلیاردی وام دادیم که امسال این رقم 2 برابر شده است. 

فتاح با بیان اینکه بیش از 62 درصد از مددجویان سرپرست خانوار زن هستند،‌گفت: خیلی‌ها نگاه ناتوانی به این افراد دارند در حالی که اشتباه است البته باید مراقب باشیم که اشتغال باعث دور شدن زنان از خانواده نشود.  

وی تصریح کرد: از دولت برای اینکه کار ما در اولویت بانک‌ها قرار گرفته نامه تشکر ارسال کرده‌ام و شاید فقط قدری از نظر ضامن دچار مشکل هستیم که اگر این هزار یا 2 هزار میلیاردهایی که به آنهایی دادید که رفتند خودشان و دیگران را بی‌خانمان کردند نمی‌دادید و به ما می‌دادید اثری بهتر داشت.

وی افزود: افزو: سقف وام در حال حاضر 20 میلیون تومان شده و این در حالی است که از بانک‌ها اقرارنامه گرفته‌ام که کمترین معوقه پرداخت به کمیته امداد تعلق دارد چرا که مددجویان ما خوش‌حسابی می‌کنند.

رئیس کمیته امداد با اشاره به سه برابر شدن مستمری مددجویان گفت:‌ برخی ایراد گرفته‌اند که این باعث تنبلی افراد می‌شود در حالی که دو روی سکه است.

وی گفت: آنچه تا به حال به عنوان مستمری می‌دادیم کم بود و اکنون هم آنقدر زیاد نشده که کار نکنند و ما حواسمان به اوضاع است چرا که حمایت ما مدت‌دار است. 

وی ادامه داد: با نگاه ترحمی نباید به جامعه تحت پوشش امداد نگاه شود، بزرگان و نخبگانی داریم که وضعیت‌شان  روشن است و می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی افزود: اگر امور اقتصادی در کشور درست شود ورودی‌مان کم خواهد شد و اکنون ما بلاکش وضعیت اقتصادی شده‌ایم هر چند نمی‌خواهم سیاسی صحبت کنم اما بسیاری از مددجویان ما فقط به دنبال یک کار می‌گردند و اگر اشتغال رونق بگیرد بار ورودی ما کم خواهد شد.

فتاح ادامه داد: نمی‌خواهم گزافه‌گویی کنم اگر مراقبت نکنیم ورودی به امداد بیشتر می‌شود که برای مردم و نظام خوب نیست ما باید درمان‌گر باشیم و مُسکن موقت جواب نمی‌دهد.

فتاح بر توسعه بیمه‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت: یکی از اشکالات موجود این است که چتر تأمین اجتماعی فراگیر نیست و سوال ما روشن است چرا مانند بیمه شخص ثالث که اجباری شد بیمه اجتماعی را اجباری نمی‌کنید چرا که بسیاری از مددجویان ما بر اثر تصادف و مرگ و میر تحت پوشش ما می‌آیند. 

وی گفت:‌در نیمه اول سال به دلیل انتخابات و تغییر دولت جذب 28 درصدی وام‌های بانکی را داشتیم که این به جای 50 درصد بود اما در دو ماه اخیر پرداخت‌ها بیشتر شده است. 

وی گفت:‌از دولت تمنا دارم به ما کمک کنند چرا که ما بار دولت را برمی‌داریم و اگر آمار اشتغال ما بالا رود آمار اشتغال کشور افزایش یافته است. 

رئیس کمیته امداد در پایان گفت: 900 هزار نفر اکنون آماده اشتغال هستند که به آنها وام بدهیم و 140 هزار نفر در برنامه داریم که با یک حساب سرانگشتی اگر کسی اکنون وام بخواهد 6 تا 7 سال زمان لازم است تا به آنها وام بدهیم که این اصلاً خوب نیست.