سالانه از تولید 30 هزار کودک معلول پیشگیری می کنیم

انوشیروانی محسنی بندپی در گردهمایی روز جهانی افراد دارای معلولیت که در سالن همایش‌های برج میلاد و با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و همچنین ناهید خداکرمی و محمدجواد حق شناس از اعضای شورای شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: عوارض ناشی از بیماری‌های مزمن، سالمندی، حوادث و نهایتا عوامل اختلال ژنتیکی باعث رشد آمار معلولان شده است.

وی با اشاره به سیاست‌های سازمان بهزیستی در دولت تدبیر و امید و همچنین برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: این برنامه‌ها در سه محور تهیه شده است. که یکی از مهمترین آنها به کارگیری همه اقدامات پیشگیرانه و ارتقای خدمات پیشگیری برای بروز معلولیت‌ها و توسعه غربالگری‌ها است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: هم اکنون کودکان زیر یک سال شنوایی سنجی می‌شوند و کودکان سه تا 5 سال نیز تحت پوشش غربالگری بینایی قرار می‌گیرند و این درحالی است که به استناد ماده 75 قانون برنامه ششم غربالگری، اختلالات ژنتیکی را اجباری کردیم تا سالانه از تولید 30 هزار کودک معلول پیشگیری کنیم.

محسنی بندپی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته 420 هزار معلول روستایی تحت پوشش CBR از خدمات توانبخشی بهره مند شدند و در ادامه نیز این طرح در شهرها و به صورت پایلوت در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است.

وی به تأمین تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی معلولان اشاره کرد و گفت: این کار نیز در راستای حمایت از این قشر انجام شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به تهیه اصلاحیه لایحه حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: پس از جلسات متعدد این اصلاحیه تهیه از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد به طوری که در تهیه این اصلاحیه از نظرات ان جی او ها و سازمان‌های غیردولتی فعال در بخش معلولان استفاده شده است.

محسنی بندپی اظهار امیدواری کرد: این لایحه در هفته‌های آتی در صحن مجلس شورای اسلامی وصول شود.

وی به بخشی از این اصلاحیه لایحه قانون حمایت از معلول اشاره کرد و گفت: بحث مناسب‌سازی قرار گرفتن خدمات توانبخشی در بحث بیمه پایه، تأسیس صندوق حمایت‌های شغلی از معلولان و مکلف کردن دستگاه‌ها برای اجرای قانون 3 درصد از مفاد این لایحه به شمار می‌روند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه ضمن تشکر از رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و رئیس کمیسیون تخصصی مشترک بررسی لایحه حمایت از حقوق معلولان، بیان کرد: امیدوارم در لایحه بودجه 97 نیز اعتبارات لازم برای اجرایی‌شدن قانون حمایت از حقوق معلولان پیش‌بینی شود.

به گزارش تسنیم، محسنی بندپی در ابتدای سخنانش پیام رئیس جمهور به مناسبت روز جهانی معلولان را قرائت کرد.