شهرداری مسئول نگهداری از فضای سبز است

محمدحسین بازگیر رئیس اداره کل محیط زیست شهران تهران با اشاره به لزوم حفاظت و گسترش فضای سبز شهری اظهار کرد: بر اساس قانون، متولیگسترش و توسعه فضاهای شهری و مسئول نگهداری از درختان و فضای سبزشهرداری است.

وی افزود: شهرداری بر اساس قانون هوای پاک در برنامه پنج ساله دولت باید حداقل 10 درصد از مساحت فضای شهری را به فضای سبز اختصاص دهد.

بازگیر گفت: داشتن فضای سبز صرفا برای زیبایی و سلیقه نیست، بلکه یک تکلیف قانونی است که تمام موسسات، شرکت‌ها، واحدهای خدماتی و نهادهای عمومی باید بخشی را برای ایجاد فضای سبز اختصاص دهند.

وی ادامه داد: اگر جایی کاربری باغ را دارد، قانون حفظ و گسترش فضای شهری و باغات با تغییر کاربری آن به هر نحوی مخالف است و اگر مالکی اقدام به تغییر کاربری باغی دهد، شهرداری مکلف است تا با مالک باغ برخورد کند.

رئیس اداره کل محیط زیست شهر تهران گفت: در صورت سرپیچی شهرداری از این قانون، شورای شهر که ناظر بر اعمال شهرداری است باید به این موضوع ورود کند و اجازه تغییر کاربری را به مالکان باغ‌ها ندهد.

وی با بیان اینکه درختان علاوه بر داشتن خدمات زیستی موجب جلوگیری از آلودگی هوای شهر نیز می‌شوند، افزود: درختان شناسنامه شهر هستند و میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی شهر با این درختان شناخته می شوند که ما باید آن ها را به رسمیت بشناسیم و برای حفظ آن ها تلاش کنیم.

رئیس اداره کل محیط زیست شهر تهران اظهار کرد: قطع درختان داخل شهر چه در بلوارها و خیابان‌ها و چه در داخل مکان‌های خصوصی فقط با اخذ مجوز از شهرداری امکان پذیر است.

وی افزود: اگر قصد داریم که مشکلات محیط زیستی را حل کنیم و کیفیت زندگی خود را ارتقا بخشیم، باید از درختان به عنوان تنفس شهر محافظت کنیم.

بازگیر با بیان اینکه منطقی نیست درخت 30 ساله را قطع کنیم و به جای آن نهال یکساله بکاریم، گفت: شهرداری و شورای شهر باید پاسخگوی تمام اتفاقاتی باشند که برای درختان رخ می‌دهد.