شورا ابزار نظارتی بر هزینه کرد بودجه شهرداری ندارد

سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری که پس از پایان جلسه امروز شورای شهر برگزار شد با بیان اینکه کمیسیون حقوقی شورای شهر متشکل از سه کمیته حقوقی، نظارت و تنقیح است، اظهار کرد:ایجاد کمیته حقوق شهروندی در کنار سه کمیته دیگر است که آموزش حقوق شهروندی در فرهنگسراها و خانه های فرهنگ از وظایف آن است در جلسه هفته گذشته کمیسیون تصویب شد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تلاش ما آموزش حقوق شهروندی در همه مقاطع سنی به عنوان یک ضرورت است اظهار کرد: امور بین‌الملل را نیز به کمیته حقوقی الحاق کردیم و اکنون نام آن کمیته حقوق و بین‌الملل است.

وی با اشاره به اینکه شورا در کشور ما یک نهاد نوپا است و جایگاه حقوقی آن کاملا مشخص نشده، بیان کرد: یکی از چالش‌های جدی همین است که شیوه تعامل شورا با شهرداری مشخص نیست و شهروندان مطالبات خود را از شورای شهر دارند.

امینی با بیان اینکه در سال 78 شورای اول مصوبه‌ای داشت که شهردار باید معاونان و روسای مناطق را برای گرفتن رای اعتماد به شورای شهر معرفی کند، گفت: طبق قانون کسانی که به قائم مقامی شهردار می‌رسند می توانند اسناد مالی را امضا کنند، ولی باید از شورای شهر تایید بگیرند اما این امر تا حالا اجرا نشده است و تلاش ما این است که جایگاه حقوقی شورا را مشخص کنیم تا شورا و شهرداری تکلیف خود را بدانند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شورا ابزارهای لازم را در اختیار ندارد، گفت: بودجه شهرداری را شورا تصویب می‌کند اما ما هیچ گونه ابزار نظارتی نداریم که ببینیم که این بودجه آیا در جای خود مصرف می‌شود یا خیر.

امینی با بیان اینکه حساب واحدی تحت عنوان حساب خزانه‌داری واحد در شهرداری نیست، تاکید کرد: این مسئله موجب فساد می‌شود و درآمدهای مجموعه شهرداری در یک حساب نمی‌آید.

وی ادامه داد: ما آیین‌نامه مکاتبات را به رئیس شورا دادیم که بر اساس آن مشخص می‌شود که اعضای شورا و کمیسیون‌ها حق چه مکاتباتی را دارند.

وی افزود: علاوه بر این یک آیین نامه جامع تصویب کردیم که در آینده نزدیک در صحن مطرح می‌شود.