بررسی سلامت روانشناختی رانندگان قبل از صدور گواهینامه

 سرهنگ شهریار بهزاد بصیرت در آستانه برگزاری نخستین کنگره روانشناسی ترافیک اظهارداشت: براساس تحقیقات انجام شده عامل انسانی نقش مهمی در بروز تصادفات دارد گرچه تصادفات حاصل سه عامل اصلی شامل راه، انسان و وسیله نقلیه است اما در این بین انسان تا ۸۵ درصد عامل اصلی تصادفات رانندگی شناخته شده است.

وی افزود: رفتار های رانندگی، فرهنگ ترافیکی، رانندگی هیجان محور ، خشم جاده ای و بسیاری دیگر از این نوع موضوعات ، مباحثی هستند که در حوزه  روانشناختی و یا  علوم اجتماعی به شمار رفته که با هدف گذاری مناسب می توانند در مدت زمان کوتاهی نقش عامل انسانی در بروز تصادفات را تعدیل نمایند.

رئیس مرکز تحقیقات پلیس راهور ناجا ادامه داد: از نظر بنده مباحث روانشناختی به طور کلی به دو صورت در حوزه حوادث ترافیکی نقش دارد اول اینکه به طور مثال افراد پرخاشگر و دارای شخصیت هیجانی بیشتر دچار تصادفات می شوند بنابراین هنگامی که افراد برای دریافت گواهینامه اقدام می کنند باید سلامت روانشناختی آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.

بهزاد بصیرت با بیان اینکه اخذ گواهینامه رانندگی یک امتیاز اجتماعی است که به افراد واگذار می شود نه حق افراد ، افزود: جامعه باید از طرق مختلف اطمینان لازم در اعطای این امتیاز اجتماعی  به افراد را کسب کند تا فرد به یک تهدید اجتماعی در بستر راه تبدیل نشود با این نگاه  در صورتی که مشکلات روانشناختی افراد قابل اصلاح بود باید به آنها گواهینامه رانندگی ارئه شود چرا که در غیر اینصورت علاوه بر به خطر افتادن فرد هنگام رانندگی، سلامت سایر افراد نیز مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: موضوع دوم نیز این بوده که تأثیر تابلوها و علائم رانندگی در حیطه روانشناختی افراد چگونه است؟ و اینکه چقدر این تابلوها از شاخص های شناختی برخوردار بوده و در رفتار رانندگان تاثیر دارد. چگونه با استفاده از شاخص های شناختی ، المانهاو غیره می توان بیشترین تاثیر از تابلوی ایست یا ورود ممنوع و یا احتیاط را به ذهن مخاطبین مختلف القا نمود.

رئیس مرکز تحقیقات پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه تا کنون در کشور ما به موضوعات روانشناختی در حوزه حوادث ترافیکی توجه  چندانی نشده است، اضافه کرد: انجام تست شخصیتی و روانشناختی رانندگان باید در هنگام اخذ گواهینامه ، تمدید آن ، رانندگان دارای تخلفات حاثه ساز ، و یا تکرار تخلفات مهمه که سلامت جامعه را بخطر می اندازد ، بصورت الزامی صورت گیرد تا شاهد کاهش هرچه بیشتر تصادفات رانندگی در کشور باشیم.

وی یادآور شد: بدیهی است داشتن گواهینامه توسط افرادی که سلامت روانشناختی آنها با تردید مواجه است، همچون یک ابزار قتاله است که قبل از هرچیزی ، سلامت جامعه را مورد تهدید قرار می دهد.

بهزاد بصیرت ابراز امیدواری کرد که یکی از بزرگترین دستاوردهای نخستین کنگره روانشناسی ترافیک، توجه لازم به موضوعات روانشناسی در ترافیک باشد و شاهد کاهش تصادفات در جامعه باشیم.

وی با تأکید بر اینکه شاخص ها و صلاحیت های حرفه ای به ویژه در رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی باید تعریف و بصورت واقعی  اجرایی شود،گفت: یک راننده اتوبوس باید حافظ جان بیش از ۳۰ نفر انسان که به ده ها خانواده وابسته هستند ، باشد بنابراین توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است.