۷۰ درصد آرتروزهای زانو مربوط به زنان است

محمد رازی در آستانه برگزاری پنجمین کنگره دو سالانه انجمن جراحی‌های زانو، آرتروسکوپی و آسیب ورزشی اظهار کرد: این کنگره بزرگترین کنگره بین‌المللی ایران در حوزه ارتوپدی است که ۱۴ و ۱۷ فوریه ۲۰۱۸ در سالن همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۲۵ مهمان خارجی در این کنگره حضور داشته و موضوعات جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی در آن مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. همچنین این کنگره کاملاً به زبان انگلیسی ارائه خواهد شد.

رئیس انجمن جراحان زانو، آرتروسکوپی و آسیب ورزشی در ادامه به جراحی‌های زانو اشاره کرد و گفت: در ارتباط با انجام جراحی‌های زانو در کشور آمار دقیق را وزارت بهداشت و اداره تجهیزات پزشکی دارند و ما آمار دقیقی در این زمینه نداریم.

رازی بیان داشت:، ولی ما تلاش کرده ایم که آماری در این زمینه تهیه کنیم تا هم آماری در این زمینه به دست بیاوریم و هم وضعیت بیماران را دنبال کنید تا بررسی کنیم چقدر در زمینه انجام جراحی موفق بوده ایم.

رییس انجمن جراحان ارتوپدی در ادامه به موضوع آرتروز زانو اشاره کرد و گفت: آرتروز یا استئوآرتریت شایع‌ترین بیماری از دسته التهاب مفاصل است که در این بیماری غضروف مفصل صدمه دیده و کم‌کم از بین می‌رود. همچنین آرتروز ممکن است هر مفصلی را درگیر کند، اما مفاصل بزرگ که وزن بدن را تحمل می‌کنند مثل مفاصل زانو و ران و ستون فقرات بیشتر در معرض ابتلا هستند.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین علائم آرتروز کاهش انعطاف پذیری است؛ به‌همین دلیل بیماران مبتلا به آرتروز نمی‌توانند به راحتی مفاصل خود را خم و راست کنند و درد در مفصل نیز از دیگر علائم به شمار می‌رود.

رازی با بیان اینکه زنان بیشتر از مردان دچار مشکلاتی همچون آرتروز می‌شوند، گفت: نوع فعالیت زنان در منزل، عدم انجام ورزش‌های روزانه، کمبود ویتامین D. می‌تواند باعث ساییدگی زودرس مفصل زانو و آرتروز می‌شود و اضافه وزن نیز نقش مهمی در این زمینه دارد.

رئیس انجمن جراحان زانو، آرتروسکوپی و آسیب ورزشی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۷۰ درصد از آرتروز‌های زانو در زنان است و این در حالی بوده که پیشگیری از این بیماری با ورزش‌های روزانه و کنترل وزن می‌تواند تا میزان قابل توجهی صورت گیرد.