هشدارهایی برای بچه دار نشدن

علت‌های مختلفی برای بچه دار نشدن هست: دلایلی چون نداشتن حوصله و وقت کافی، نداشتن یک شریک زندگی ایده آل یا حتی ناتوانی در باروری...، دلایلی که هر کدام می تواند به نوبه خود مستحکم باشد اما از آنجا که این تصمیم ساده نیست و ممکن است آسیب های جدی ای را به روحیه شما وارد آید، باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه برایتان آورده ایم.

احساسات خود را بیان کنی

خودخوری نکنید، احساسات خود را به زبان آورید تا سبک شوید. هر فردی به گونه ای احساسات خود را تخلیه می کند، برخی ها گریه می کنند، برخی دیگر می نویسند، دست به یک کار هنری می زنند یا حتی با صدای بلند فریاد می کشند.. شما نیز به شیوه ای که خود فکر می کنید برای شما کارساز است، احساسات تان را بروز دهید.

واقع بین باشید

از آنجا که این موضوع اهمیت زیادی دارد، باید دست از خیالبافی بردارید و واقع بین باشید.

• به جای آن که به آرزوهایتان فکر کنید، تمرکزتان را بر زمان حال بگذارید. به شرایط ایده آل فکر نکنید، به شرایطی کنونی بیاندیشید.

• آینده خود را بدون فرزند تصور کنید. برای آن روزها برنامه ریزی کنید و ببینید که آیا واقعا با زندگی که در انتظارتان است شاد هستید؟

• هر آنچه شما را یاد خاطرات تلخ می اندازد، از خود دور کنید. به عنوان مثال اگر وسیله ای در خانه دارید که شما را یاد کودک نداشته تان می اندازد، بهتر است که آن را از دیدتان دور نگه دارید.

با افراد مشابه خود در ارتباط باشید

شما در این راه تنها نیستید. برخی ها فرزند خود را از دست داده اند، برخی دیگر به علت ناباروری از داشتن فرزند محروند یا خیلی های دیگر اصلا علاقه ای به این کار ندارند... دلایل این افراد هر چه باشد، آنها نیز در شرایط مشابه شما قرار دارند و می توانند همدم خوبی برایتان باشند. به اشتراک گذاشتن احساس درونی تان می تواند تاثیر مثبتی در روحیه شما بگذارد.

به سلامت خود اهمیت دهید

به مقدار کافی بخوابید، غذاهای سالم و مقوی مصرف کنید، ورزش کنید... و در یک کلمه به سلامت خود اهمیت دهید زیرا در غیر این صورت گذراندن این دوران برایتان سخت تر خواهد شد.

خودتان را برای گذراندن این مرحله آماده کنید

افرادی که تصمیم به بچه دار نشدن می گیرند، مانند افرادی هستند که یکی از عزیزان شان را از دست داده اند. به همین دلیل باید خود را برای شرایط پیش رو و غم و غصه هایی که در انتظارشان است، آماده کنند. احساساتی که ممکن است با آنها دست و پنجه نرم کنید شامل:

• ناامیدی: یکی از رایج ترین مراحلی است که اکثر افراد آن را تجربه می کنند. نشانه های آن نیز مشابه نشانه های افسردگی است.

• پشیمانی: ممکن است شما مدام از خودتان سوال کنید که آیا تصمیم درستی گرفته اید یا خیر. این احساس ممکن است منجر به حس گناه در شما شود.

• عصبانیت: احتمالا طی گذراندن این مرحله مدام از دست خود یا شریک زندگی تان عصبانی می شوید. زودرنجی شما در این مراحل طبیعی است.

• ترس: زمانی که کاملا با واقعیت روبه رو شدید، ممکن است که ترس از شرایط پیش رو به سراغ تان آید.

مشکلات جسمی: شامل بی خوابی، تغییر اشتها، سردرد، دردهای بدنی، حالت تهوع و خستگی.

به دنبال یک حامی باشید

پیدا کردن فردی که در این شرایط حامی شما باشد، اهمیت زیادی دارد. شما می توانید از خانواده، اقوام، دوستان یا حتی موسساتی برای حمایت خود کمک بگیرید. داشتن فردی که از احساسات و تصمیمات شما حمایت

کند، شما را آرام و مطمئن تر خواهد ساخت.

با بچه های دیگر در ارتباط باشید

اگر به بچه علاقه دارید، حتما لازم نیست که پدر یا مادر باشید، راههای زیادی برای ارتباط برقرار کردن با آنها وجود دارد:

• با کودکان اطرافیان تان در ارتباط باشید. به عنوان مثال کودک همسایه یا اقوام تان را گهگاهی نزد خود بیاورید و به او در درس هایش کمک یا با او بازی کنید. نه تنها آن کودک لذت می برد، بلکه خانواده او نیز از این که شما برای چند ساعتی از مسئولیت های او کم کرده اید، از شما متشکر خواهد بود.

• به دنبال شغل هایی که با بچه ها در ارتباط است، باشید. تدریس، کار در مهدکودک و... می تواند شغل های مناسبی برایتان باشند.

با شریک زندگی تان مدارا کنید

اگر دلیل بچه دار نشدن شما شریک زندگی تان می باشد، امکان این که مشاجره های شما بیشتر شود، زیاد است. در این شرایط بهتر است که از همین حالا با او صحبت کنید.

• اگر شریک زندگی تان علاقه ای به بچه دار شدن ندارد، دلیل او را بپرسید. نگذارید هیچ ابهامی برایتان باقی بماند. از او بپرسید که آیا همین نظر مشابه را برای 5 سال دیگر هم دارد؟ به دنبال راه جواب و به تبع راه حلی باشید که شما را متقاعد و خشنود سازد.

• اگر شریک زندگی تان توانایی باروری ندارد، او را سرزنش نکنید. به او و خودتان فرصت دهید تا این دوران را پشت سر بگذارید، سپس برای درمان های بعدی وارد عمل شوید.

در نهایت بچه دار نشدن پایان زندگی نیست. سعی کنید وقت خود را با افرادی که به آنها علاقه دارید، بگذرانید. فعالیت هایی را انجام دهید که به شما آرامش می دهد، از گرفتن دوش آب گرم گرفته تا نقاشی کردن، ورزش کردن و... برای داشتن یک زندگی شاد، شما احتیاجی به فرزند ندارید، بلکه خودتان می توانید مسیر زندگی تان را به بهترین شکل ممکن تغییر دهید.