ارائه خدمات غربالگری به حدود ٤٠ هزار نفر از مردم زلزله زده کرمانشاه

 علی اسدی درخصوص جدیدترین وضعیت ارائه خدمات سلامت روان در مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: به طورکلی از ابتدای حادثه، 40 نفر روانشناس در قالب 20 تیم در مناطق زلزله زده مستقر شده اند و افراد زلزله زده را غربالگری و شناسایی می کنند و برای آنها طبق پروتکل کشوری خدمات سلامت روان را ارائه می دهند.

وی افزود: تاکنون 6 کارگاه آموزشی برای 236 نفر روانشناس و روانپزشک برگزار کرده ایم، تا افرادی که مایل هستند، بتوانند در فیلد خدمت کنند، و در این راستا نیز 2 کارگاه در استان کرمانشاه و 4 کارگاه نیز در شهر تهران برگزار شده است.

اسدی ادامه داد: از زمانی که مصدومان زلزله در بیمارستان ها بستری شدند، حدود 80 روانشناس خدمات سلامت روان به آنها ارائه دادند و 400 مصدومی که به بیمارستان های تهران، همدان و البرز منتقل شدند، تحت این مشاوره ها قرار گرفتند.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و سلامت روان وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر تا تاریخ 10 دی ماه، حدود 39792 نفر از مردم زلزله زده کرمانشاه توسط تیم سلامت روان غربالگری شدند که از این تعداد، 32147 نفر در مناطق شهری و 7645 نفر در مناطق زلزله زده زندگی می کنند.

وی ادامه داد: از مجموع 39792 نفری که غربالگری شدند، تعداد 5875 نفر دچار علائم استرس و عوارض روانی پس از حادثه هستند که باید خدمات روانشناسی دریافت کنند که از این تعداد 4382 نفر در مناطق شهری و 1493 نفر در مناطق روستایی هستند.

وی تصریح کرد: برای 5875 نفری که دچار علائم استرس شدید هستند، باید خدمات روانشناسی ارائه می دادیم، که 5741 نفر این خدمات را دریافت کرده اند.
اسدی گفت: در مجموع نیز 128 نفر شناسایی شدند که نیازمند خدمات فوری روانپزشکی بودند، البته این افراد قبل از حادثه نیز دچار علائم و اختلالات روانپزشکی بودند و بعداز حادثه، آسیب جدی تری دیدند که به روانپزشکان مستقر در منطقه ارجاع داده شدند و تحت درمان های دارویی روانپزشکی قرار گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: از مجموع افرادی که تحت غربالگری قرار گرفتند، تعداد 3685 نفر هم نیازمند خدمات مددکاری هستند که شناسایی شده و به سازمان هایی نظیر بهزیستی و کمیته امداد و غیره معرفی می شوند.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و سلامت روان وزارت بهداشت تاکید کرد: افرادی که علائم شدید اختلالات روانپزشکی دارند، درحال حاضر تحت مراقبت های سلامت روان قرار دارند و وضعیت آنها توسط کارشناسان سلامت روان به صورت تلفنی و حضوری پیگیری می شود، بنابراین تمام افرادی که علائم شدید دارند، بعداز اینکه در شرایط مناسب روانی قرار بگیرند، ترخیص شده و از طریق تیم سلامت روان مراقبت ها پیگیری می‌شود.