درآمد شبانه 10 میلیونی کودکان کار در یک شب

رضا قدیمی گفت: باید بپرسیم که چرا لایحه حمایت از حقوق کودکان تا این اندازه طول کشیده و تصویب نمی‌شود این در حالی است که حتی قوه قضاییه نامه‌‌ای به مجلس برای تسریع بخشیدن به این لایحه ارسال کرده است.

وی ادامه داد: البته آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان را در راستای حمایت از کودکان در مصوبه 88 دولت داریم که اگر به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلاتمان حل خواهد شد چرا که در حال حاضر ابزار در اختیار قوه قضاییه است که می‌تواند از طریق آن برای موضوع کودکان کار و خیابان مجازات تعیین کند و به نوعی خط‌کشی برای قضات محسوب می‌شود. 

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران افزود: بنابراین آیین‌نامه مربوطه را داریم که بر اساس آن اقدام کنیم و بهزیستی با کمک شهرداری و مشارکت بخش غیردولتی و NGO ها وارد عمل شده و این آیین‌نامه را اجرایی کند.

قدیمی گفت: متأسفانه ریشه‌یابی و توانمندسازی مغفول مانده و اکنون خیلی‌ها مدعی شده‌اند در حالی که کار خود را به خوبی انجام نداده‌اند این لایحه 4 سال است که در کشوی میزشان جا خوش کرده و حالا که صحبت از ساماندهی کودکان کار و خیابان شده برای آن تازه می‌خواهند پیگیری کنند.  در حالی که قوه قضاییه چند سال پیش این لایحه را به وزارت رفاه ارجاع داده بود حالا باید پرسید چرا این وزارتخانه آن را پیگیری نکرده است.

وی ادامه داد: بنابراین مشکل لایحه نیست ما کمبود قانون هم نداریم بحث ما این است که هر سازمانی کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهد در حالی که باید ارزیابی لازم را داشته باشد. به عنوان مثال مرزها را رها کرده‌ایم به هر دلیلی که ما در سیاست‌گذاری دخیل نیستیم اما در تهران 75 درصد از کودکان کار و خیابان که جمع‌آوری شده‌اند افغانستانی، پاکستانی و اخیراً هم بنگلادشی هستند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، گفت: درآمد این کودکان هم بالاست کودکی را جذب کردیم که درآمد شبانه‌اش فقط 10 میلیون و 250 هزار تومان بوده و کسانی هستند که البته مستأصلند اما جای آنها بهزیستی و کمیته امداد است ما در مورد تکدی‌گری حرف می‌زنیم که قانون آن وجود دارد.