آمار وحشتناک ابتلای زنان به سرطان سینه

 امیررضا معتبر، متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در ارتباط با بازسازی سینه زنان پس از درمان بدخیمی‌های پستان اظهارداشت: کیفیت زندگی زنان پس از درمان بدخیمی‌های سینه همواره یکی از دغدغه‌های مشترک بین پزشکان و بیماران بوده است.

وی با اشاره به اینکه سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است، افزود: امروزه میزان بقای مبتلایان به سرطان سینه نسبت به گذشته طولانی بوده و در نتیجه بیماران مدت زمان بیشتری متأثر از سرطان، عوارض و پیامدهای آن هستند.

وی با اشاره به اینکه بر همین اساس بهبود کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در این افراد ضروری به نظر می‌رسد، افزود: وقتی در جریان روند درمان پزشک چاره ای غیر از برداشتن قسمتی ازسینه یا حتی در مواردی برداشتن تمام سینه را ندارد اولین واکنش بیماران اضطراب و گاه افسردگی ناشی از تغییر در هویت جنسی زنانگی است همین مساله باعث شده تعدادی از بیماران از برداشتن سینه به عنوان ذبح زنانگی یاد کنند.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تهران ادامه داد: امروزه علم جراحی پلاستیک با توسعه شگرفی که درطی چند دهه اخیر پیدا کرده است توانسته قسمت اعظم مشکلات روحی و روانی که زنان پس از برداشت سینه پیدا می‌کردند را حل کند به طوری‌که بازسازی پستان پس از سرطان یکی از درمان‌های رایج و موفق بوده که مورد استقبال فراوان بیماران قرار گرفته است.

معتبر با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته بحث بازسازی سرطان پستان به غایت رشد خود رسیده است، گفت: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته خبری از افسردگی، گوشه گیری و کاهش عملکرد زنان در جامعه به علت فقدان سینه وجود ندارد چراکه اکنون با کمک علم جراحی پلاستیک حتی تغییری در کیفیت رابطه زناشویی پس از درمان سرطان پستان رخ نمی‌دهد و باید اقرار کرد که علم توانسته سرطان را شکست دهد.

وی عنوان کرد: در ایران نیز اعمال بازسازی پستان با متدهای پیشرفته روز دنیا به فراوانی انجام می‌گیرد به طوری‌که جراحان پلاستیک ایرانی در اغلب سمینارهای بین المللی حضوری درخشان دارند. همچنین عمل بازسازی سینه برای تمام بیماران قابل انجام است مگر اینکه شرایط عمومی فرد به لحاظ جسمانی، بیماری‌های همراه که ریسک عمل جراحی را بالا می برند، کهولت سن و عدم تمایل بیمار مانع از عمل بازسازی شود.

این متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی خاطرنشان کرد: از بین روش‌های متعددی که برای بازسازی وجود دارد انتخاب گزینه مناسب بازسازی تلفیقی از نظر پزشک جراح و حتی نظر خود بیمار است. همچنین شرایط ناحیه عمل جراحی و میزان بافت برداشته شده، درمان‌های تکمیلی و پیش روی بیمار از موارد دخیل در انتخاب روش بازسازی است که جراحان باید مد نظر قرار دهند.

معتبر با اشاره به اینکه زمان مناسب در بازسازی سینه نیز متاثر از عوامل مختلف است، گفت:
بازسازی را می‌توان بلافاصله پس از عمل جراحی و یا حتی برداشتن سینه انجام داد اما گاهی پس از عمل جراحی سرطان، نیاز به انجام شیمی درمانی یا رادیوتراپی بوده که بهتر است در این موارد بازسازی تا چند ماه پس از اتمام همه درمان‌ها به تعویق بیفتد.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه زمان هیچگاه محدود کننده بازسازی نیست، گفت: حتی پس از گذشت چندسال از درمان امکان بازسازی وجود دارد و بازسازی سینه را می‌توان با استفاده از نسج خود بیمار یا با استفاده از پروتزهای مصنوعی انجام داد همچنین این پروتزها که از مواد مخصوص و سازگار با نسج بدن ساخته شده‌اند زیر پوست یا عضله گذشته می‌شوند.

وی عنوان کرد: بعضی مواقع برای اینکه پوست به اصطلاح جا باز کند و برای جای گیری پروتز مناسب باشد ابتدا پوست با استفاده از متسع کننده‌های نسجی به مرور زمان متسع و سپس پروتز دائمی زیر آن قرار داده می‌شود.

معتبر گفت: این متسع کننده‌ها مانند یک بادکنک خالی هستند که هر هفته مقداری مایع داخل انها تزریق می‌شود و بدون ایجاد مشکلی به تدریج باعث جا باز کردن پوست می‌شوند و هنگامی که به تشخیص پزشک استفاده از نسج خود بیمار ارجح باشد قسمتی از چربی و عضله شکم یا پشت بیمار به همراه عروق خونی آن به جای خالی سینه منتقل می‌شود.

این متخصص جراحی پلاستیکو زیبایی اعلام کرد: با توجه به افزایش روبه رشد سرطان سینه و افزوده شدن تعداد موارد جدید ابتلا در سال، متاسفانه شاهد افزایش 58 درصد موارد ابتلا به سرطان سینه تا چند سال آینده خواهیم بود.

معتبر گفت: آگاه کردن بیماران در خصوص امکان بازسازی سینه و فراهم کردن بسترهای مناسب از جهت پوشش بیمه‌ها می‌تواند جرأت و جسارت لازم به بیماران جهت تصمیم گیری و انتخاب بازسازی این عضو بدن را بدهد.