مدیر مستعفی دیروز، ناجی تهران امروز/ یکه تازی پورسیدآقایی بدون هماهنگی با شورای شهر و شورای عالی ترافیک

به گزارش افکار نیوز صبح روز جمعه پنجم آذر ماه سال گذشته 2 قطار تبریز- مشهد و سمنان - مشهد در ایستگاه هفت‌خوان استان سمنان تصادف کرده و 50 هموطن زنده زنده در آتش سوختند و جزغاله شدند.

در آن زمان حسن پور سید آقایی مدیر عامل شرکت راه‌آهن بود که وی فردای روز تصادف از سمت خود استعفاء داد.

وی در آن زمان اعلام کرد که مدیران باید مسئولیت خود را در قبال این اتفاقات بر عهده بگیرند و از این رو بنده برای عمل کردن به مسئولیت اجتماعی خود ضمن عذرخواهی از مردم شریف ایران به دلیل این حادثه تلخ رسماً از سمت خود استعفا می‌دهم.

اما بعد از 9 ماه در شهریور امسال و در حالی که هنوز داغ خانواده های حادثه مذکور تازه بود و مراسم اولین سالروز عزیزان خود را برگزار نکرده بودند، پورسید آقایی با حکم از سوی نجفی شهردار تهران، به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رسید.

تهرانی که حداقل 2 معضل بزرگ آلودگی و ترافیک را از سالهای گذشته به دوش می کشد اما این این مدیر مستعفی زمان بحران، برای شهرداری تهران و کلانشهر تهران طرح عجیب و غریبی دارد. طرحهایی که با انتقادات زیادی هم مواجه شد.

طرح جنجالی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، طرح جدید ترافیک است. طرحی که به اعتقاد کارشناسان، نمایندگان مجلس و بخصوص نمایندگان تهران و منتقدین با هدف درآمدزایی نه کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران تهیه شده و شهرداری تهران در پی اجرای آن است.

آزاد کردن تردد همه خودروها در محدوده طرح ترافیک با پرداخت پول، حذف سهمیه های از جمله سهمیه جانبازان، خانواده های شهدا، معلولین و خبرنگاران و افزایش قیمت طرح از جمله ویژگی طرح جدید ترافیک است. همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در یک نشست خبری در از تعرفه هشت میلیون تومانی برای مجوز سالانه طرح ترافیک سخن گفت و تاکید کرد که همه سهمیه های مجوز ورد به طرح ترافیک از جمله هسمه خبرنگاران و جانبازان حذف می شود و آنهایی که مشمول دریافت مجوز می شوند مثل چانبازان، ادارات آنها باید پول مجوز را پرداخت کند.

این معاون شهرداری آنقدر عجله دارد که حتی در اظهارات خود از استارت خوردن طرح ترافیک جدید سخن گفت و اعلام کرد که زمینه اصلاح طرح ترافیک فعلی کلید خورد. 

این اظهارات پور سیدآقایی با نظر دیگر مسئولین شهر تهران در تناقض است.

از طرف دیگر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می گوید که شورای عالی ترافیک با کلیات طرح موافق است که این طرح هنوز به شورای مذکور ارائه نشده است.

اما شهرداری تهران قبل از اجرای هر طرحی برای شهر تهران، باید آنرا به شورای شهر ارائه کرده و بعد از تصویب در این شورا، به شورای عالی ترافیک تهران هم ارائه و به تصویب این شورا برسد و سپس قابلیت اجرایی پیدا کند ولی پورسیدآقایی طرح تهیه شده در شهرداری تهران را بعنوان طرح نهایی تلقی می کند و در مصاحبه های خود از اجرای آن از 15 فروردین سال آینده سخن می گوید.

اظهارات این مقام مسئول شهرداری تهران در حالی بیان می شود که محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از اختلاف شورای شهر و شهرداری در مورد جزییات طرح خبر داد و تاکید کرد که هنوز پیشنهادی در مورد طرح ترافیک جدید و تعرفه های آن از جمله تعرفه هشت میلیون تومانی برای مجوز سالانه به شورای شهر ارائه نشده است.

همچنین محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم در این زمینه گفت که گرچه شهرداری تلاش می‌کند که این طرح به تصویب برسد، ولی هنوز مسیرهای قانونی طی و اعلام رسمی درباره آن نشده است اما معاون شهردار تلاش می‌کند ایده‌هایی که در این باره وجود دارد را مطرح کند و مصوبات آن را بگیرد.

اما هاشمی نظر پورسیدآقایی در خصوص حذف سهمیه ها از جمله سهمیه خبرنگاران را رد کرد و گفت که خبرنگاران نگران نباشند.

البته یکه تازی پورسید آقایی بدانجا رسید که وی از نحوه تهیه آرم طرح ترافیک جدید و حتی از بی اثر شدن طرح زوج و فرد سخن گفت و پا را فراتر گذاشت و به نقل از پلیس تهران گفت که کلیت این طرح را قبول دارند و پلیس تاییدیه اجرای طرح را داد.

اما مهماندار رئیس پلیس راهور تهران سرانجام دیروز چهارشنبه به این اظهارات پورسیدآقایی واکنش نشان داد و سخنان وی را رد کرد و گفت: سهمیه سال 97 دریافت مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک مانند سال 96 اجرا می شود.

وی گفت که سهمیه های مجوز به طرح ترافیک از جمله سهمیه خبرنگاران و جانبازان حذف نخواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران از یک طرف معتقد است که طرح جدید منجر به کاهش آلودگی و ترافیک در تهران می شود و از طرف دیگر می خواهد در قبال دریافت پول، تردد برای همه خودروها در سطح شهر آزاد باشد. ایده ای که نمایندگان شهر تهران در مجلس شورای اسلامی با آن مخالف هستند و معتقدند که این طرح باعث افزایش آلودگی و حجم زیاد ترافیک در سطح شهر خواهد شد و نظرات خود را در روزهای گذشته در مصاحبه هایی بیان کردند.

نکته آخر اینکه پور سیدآقایی می گوید اگر طرح جدید شکست بخورد مسئولیتش را قبول می کنم.

سوال این است آیا باید ترافیک و آلودگی هوا که با جان میلیونها تهرانی سرکار دارد باید بر اساس نظر یک شخص تصمیم گیری شود؟ اگر این طرح شکست بخورد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران چه مسئولیتی را خواهد پذیرفت؟ در سال گذشته وقتی به دلیل خطای در زیر مجموعه وی، 50 انسان بی گناه جزغاله شدند وی چه مسئولیتی را پذیرفت؟. منظور از پذیرش مسئولیت از طرف وی تنها استعفاء از یک مقام و گرفتن مسئولیت در جای دیگر است؟.