رفع 50 درصد سوء تغذیه کودکان روستایی و مناطق حاشیه ای با دریافت یک وعده غذای گرم

محمد نفریه مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور برای اینکه در راستای تحقق عدالت توزیعی گام بر دارد، از سال 1380 به تاسیس روستا مهد اقدام کرده است.

وی افزود: تاسیس روستا مهدها در کشور به منظور برخورداری کودکان ساکن در روستاها و مناطق حاشیه ای از خدمات مشابه مهدهای کودک در شهرها صورت گرفته است و تا کنون در این روستا به بسیاری از کودکان خدمات مختلفی ارائه شده است.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر سطح سواد در روستاها نیز افزایش پیدا کرده است و روستا مهدهای سراسر کشور، با وجود مدیران و مربیان متخصص اداره می شوند و به کودکان 4 تا 7 سال علاوه بر دریافت خدمات آموزشی و فرهنگی، یک وعده غذای گرم نیز داده می شود.

نفریه خاطرنشان کرد: برای تاسیس روستا مهدها در کشور مبلغ 10 میلیون تومان به عنوان کمک هزینه برای راه اندازی اولیه مهدها و همچنین مبلغ 2 میلیون تومان نیز برای تهیه تجهیزات، به مدیران درخواست دهنده پرداخت می شود.

وی اظهار کرد: تعداد کودکان در روستا مهدهای کشور نسبت به مهدکودک های شهر کمتر است و سازمان بهزیستی کشور برای ارائه خدمات به کودکان در روستا مهدها، سالانه 60 میلیارد تومان برای این مراکز هزینه می کند.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در حال حاضر 7 هزار و پانصد روستا مهد در سراسر کشور فعالیت می کنند که این آمار نسبت به درصد روستا نشینان که 30 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، رقم قابل توجهی است.

رفع 50 درصد سوء تغذیه کودکان روستایی و مناطق حاشیه ای با دریافت یک وعده غذای گرم

نفریه یادآور شد: در کنار روستا مهدهای کشور، پایگاه هایی از طرف سازمان بهزیستی مشغول به فعالیت هستند که یک وعده غذای گرم، انواع غربالگری ها و همچنین انواع خدمات آموزشی را به مادران و کودکان، مثل آداب نشستن کنار سفره و آداب غذا خوردن و دعا کردن را آموزش می دهند.

وی ادامه داد: گزارش رسمی دفتر تغذیه وزارت بهداشت، از کاهش میزان سوء تغذیه کودکان، پس از اجرای طرح یک وعده غذای گرم در روستا مهدها و مناطق حاشیه ای حکایت دارد و بر این اساس تا کنون بیش از 50 درصد سوء تغذیه کودکان در روستاها و مناطق حاشیه ای با دریافت یک وعده غذای گرم در پایگاه های بهزیستی که در کنار روستا مهدها قرار دارند، کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: از کودکانی که خانواده آنها توانایی پرداخت شهریه روستا مهد را داشته باشند، مبلغ کمی به عنوان شهریه دریافت می شود و البته بیشتر کودکان بدون پرداخت شهریه در روستا مهدها پذیرفته می شوند.