احتمال عزل نجفی افزایش یافته است؟!

گروه اجتماعی- درست زمانی که مردم شهر تهران از مناطق بالا تا پایین شهر غرق در شادی و خوشحالی به خاطر نعمت بارش برف بودند، برخی دیگر از مسافرین شهری وبین شهری به دلیل عدم توجه مدیران گرفتار شده و منتظر کمک های امدادی بودند. شاید هیچ کس فکرش را نمی کرد همین برف زمستانی مقدمه به اعتراضات گسترده نسبت به عملکرد شهرداری تهران باشد تا جایی که حتی روند انتقادات گسترده تر شده و شائبه کوتاه شدن عمر مدیریتی محمد علی نجفی را مطرح نماید.

به گزارش افکارنیوز، با توجه به اینکه از هفته گذشته هواشناسی بارها اعلام کرده بود که وضعیت هوای تهران در هفته جاری با بارش برف و باران همراه بوده ولی هیچ گونه اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با این پدیده طبیعی در دستور کار شهرداری تهران قرار نگرفته بود و به واقع می توان گفت که شهردار تهران غافلگیر شد. مدیریت بحران شهرداری تهران که در واقعه زلزله مورد انتقاد شدید قرار گرفت با یک حادثه دیگر دوباره در صدر اخبار بود. کاربران فضای مجازی با دست مایه های طنز سعی کرده اند ضعف مدیریت بحران شهرداری تهران را به نمایش بگذارند و به لزوم تشکیل ستادی برای جلوگیری از غافلگیرشدن مدیریت بحران اشاره کنند!!

در مساله برف شدید تهران همچون پدیده های گذشته شهردار تهران بزرگترین غایب بوده به نحوی که نه در حوزه اطلاع رسانی و نه ارائه گزارش اسمی از وی نمی توان یافت! حضور مکرر محمد علی نجفی در شهر کیش نیز به موضوع داغ رسانه ها تبدیل شده و همواره مطرح می گردد که چرا شهردار تهران باید در اکثر موقعیت های بحرانی و حساس در کیش به سر ببرد!! البته این انتقادات مختص فضای مجازی نبوده و بسیاری از اصلاح طلبان نیز برای اولین بار نسبت به عملکرد بسیار ضعیف شهرداری تهران در حوزه کمک رسانی به شهروندان و همچنین راهگشایی معابر اذعان داشته اند. سردرگمی مردم در مسیرهای مواصلاتی، یخ زدگی مسیر و عدم شن پاشی های لازم، عدم وجود یک فرمانده واحد به منظور ساماندهی فعالیت ها و...نمونه هایی از اعتراضات صورت گرفته بوده که هنوز هیچ جوابی برای آنها داده نشده است.

محمدرضا عارف(رئیس فراکسیون امید) یکی از معترضین جدی به عملکرد شهرداری تهران بوده که در این زمینه رسما نسبت به ضعف مدیریتی محمد علی نجفی ابراز تاسف کرد. عارف در مصاحبه های مکرر خود عنوان نموده:" اسف میخورم از اقدامات شهرداری و استانداری که برای بارش متوسط برف، شهر به این وضع درآمده است.متاسفانه هم اتوبان‌های پایتخت و هم اتوبان‌های تهران-قم و تهران-کرج بعد از بارش برف وضعیت نابسامانی پیدا کردند و مردم ساعت‌ها در این اتوبان‌ها معطل ماندند. ضمنا گله جدی داریم که چرا شهرداری آمادگی اولیه را برای ساماندهی معابر و برف‌روبی نداشت.از شب گذشته تا کنون تعداد زیادی درخت بر اثر سنگینی بارش برف شکسته که نشان می‌دهد عوامل شهرداری اقدام به برف‌روبی از درخت‌ها نکرده‌اند، ضمن اینکه شن پاشی در کوچه و خیابان‌های فرعی نیز به شکل مطلوب انجام نشده است." وی همچنین به لزوم بررسی جدی عملکرد استانداری و شهرداری تهران توسط نمایندگان مجلس اشاره کرد؛ رخدادی که شاید مسیر مدیریتی شهردار تهران را با دست اندازها و یا حتی توقف روبرو سازد.

تقریبا اکثریت اعضای شورای شهر تهران نیز خواستار ارائه گزارش دقیق از سوی شهردار تهران نسبت به عملکردش در روزهای برفی شده بودند. صادق زیباکلام از تحلیلگران اصلاح طلب نیز که به صراحت لهجه و بیان شاخص بوده نسبت به عملکرد شهرداری تهران می گوید:" به همان میزان که تهرانی‌ها از بابت نعمتی که تهران را سفیدپوش کرد، خوشحال شدند به همان میزان نیز دستگاه عریض و طویل و بزرگ شهرداری غافلگیر شد. این‌بار نیز باید اذعان داشت که شهرداری تهران غافلگیر شد.غافلگیری شهرداری قابل توجیه نیست، چرا که هواشناسی اعلام کرده بود که از اوایل هفته برف خواهد آمد و پیش‌بینی هواشناسی این شرایط را به شهرداری‌ گوشزد کرده و شهرداری می‌بایست خود را آماده می‌کرد، اما به نظر می‌رسد که آمادگی شهرداری برای رویارویی با برف در حداقل ممکن بود."

اگر در گذشته انتقادات نسبت به شهرداری فعلی تهران بیشتر از سوی اصولگرایان مطرح می شده و جریان اصلاح طلب در رسانه هایشان سعی در پنهان کاری و یا توجیه اقدامات محمد علی نجفی برمی امدند ولی در وضعیت فعلی دیگر از توجیهات رسانه ای خبری نیست! خود رسانه ها نیز به منتقدین مبدل شده اند و حتی اعضای شورای شهر نیز با شهردار همراهی نمی کنند چرا که به اعتراض مردم نسبت به اوضاع شهری واقفند! میزان انتقادات نسبت به شهرداری تهران به ویژه شخص شهردار در حدی بالابوده که می توان زمزمه های حضورکوتاه مدت وی را در مسند مدیریت شهری به خوبی شنید. کمتر از یکسال از مدیریت وی نگذشته که شهرداری تهران تقریبا در همه آزمون های پیش رویش شکست خورده و هیچ رزومه قابل دفاعی در برابر مردم ارائه نکرده است. به نظر می رسد جریان اصلاحات برای حفظ آبروی خود هم که شده دیگر تن به حمایت های سیاسی از شهردار تهران نداده و با عزل وی به دنبال نمایشی از شایسته سالاری به مردم باشند. لااقل در ظاهر امر عزل نجفی و انتصاب فردی با قابلیت های عملکردی بالاتر نه تنها نگاه عمومی شهروندان تهرانی نسبت به شورای شهر را بهبود می بخشد بلکه مقبولیت اصلاح طلبان را در انتخابات های آینده افزایش خواهد داد. طبیعتا جریان عریض و طویل اصلاحات، مشروعیت و حتی مقبولیت خویش را فدای ناکارامدی هایی همچون شخص محمدعلی نجفی نخواهد کرد و باید منتظر تغییرات دیگری در فضای مدیریت شهری در شهرتهران باشیم.