زمان و شرایط حذف کنکور

محمد مهدی زاهدی گفت: به نظر می‌آید فضای کمیسیون بر این است که ما باید به سمت حذف کنکور برویم اما مشکلاتی هم وجود دارد و باید بسترها فراهم شود تا این کار صورت بگیرد.

حذف کنکور یک اصل است ولی انجام آن راحت نیست

وی افزود: اولین سوال این است که اگر کنکور نباشد چه چیزی جایگزین آن شود؟ در قانونی که در سال 92 در مجلس تصویب شد آمده که باید آزمون‌های استاندارد (مطابق تعریف) در آموزش و پرورش به صورت ملی برگزار شود و به گونه‌ای باشد که حداقل 85 درصد پذیرش داوطلبان بر این اساس صورت گیرد و در همان قانون تصریح شده که سال اول باید تاثیر این نمرات 25 درصد باشد و سپس هر سال به صورت تدریجی به این تاثیر اضافه شود.

ایشان در ادامه بیان کرد: البته متأسفانه آموزش و پرورش به هر دلیلی که شاید یک دلیل آن هم تغییر نظام آموزشی بوده است، نتوانسته به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که هر سال تعداد دروس را افزایش دهد تا شورای سنجش و پذیرش هم که مسئولیت اصلی بر عهده آنهاست بتواند هر ساله تاثیر را افزایش دهد.نکته دوم این است که فرض کنیم آموزش و پرورش این اقدامات را انجام داد، کار را باید بسیار سنگین در نظر بگیریم یعنی درباره قرنطینه سوالات، امنیت سوالات از مرحله طرح تا تحویل به دانش‌آموزان باید فکر کرد که اگر کنکور نباشد این مسائل به چه صورت است؟

نکته بعدی اینکه قرار است 15 درصد داوطلبان با آزمون وارد دانشگاه شوند که اینها از رشته‌های پر متقاضی مثل فنی دانشگاه شریف، تهران، شهید بهشتی و رشته‌های پزشکی و برخی رشته‌های علوم انسانی هستند.بنابراین باید در برخی دانشگاه‌ها شرایطی فراهم کنیم که در صورت حذف کنکور خلل ایجاد نشود، کنکور در حال حاضر مصیبتی شده که خانواده‌ها پول زیادی را برای کلاس‌های کنکور صرف می‌کنند و بنگاه‌های زیادی هم ایجاد شده است که سالانه حدود 10 هزار میلیارد تومان پول در این راه‌ها هزینه می‌شود بنابراین باید کاری کنیم که در روش جایگزین کنکور از این بازارهای کاذب علمی ایجاد نشود پس می‌بینید که حذف کنکور یک اصل است و باید انجام شود ولی به راحتی ممکن نیست.

 

رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: نکته بعدی این است که در حال حاضر مردم به سازمان سنجش اعتماد پیدا کردند و می‌دانند در سازمان سنجش تقلب و تخلف وجود ندارد. آنچنان سیستم مکانیزه است که دست انسان دخالت ندارد و تاکنون هم نشنیده‌ایم که خدای نکرده در سازمان سنجش تخلفی صورت گرفته باشد آموزش و پرورش اگر بخواهد این حجم آزمون را برگزار کند که جایگزین کنکور شود باید کاری کند که اعتمادسازی نزد مردم ایجاد شود که مورد اعتراضات قرار نگیرد و برای اعتماد سازی باید بسترهای زیادی فراهم شود. ما جلسه‌ای با حضور وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش داشتیم و قرار شد ظرف یک ماه آینده کارشناسان 2 وزارتخانه راهکارهای عملیاتی برای حذف کنکور را بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو بررسی کنند. امیدواریم در این یک ماه به جمع‌بندی خوبی برسند.

زاهدی ادامه داد: پیش از این تصورمان این بود که 2 وزارتخانه اهتمام جدی برای این موضوع دارند اما دیدیم دوباره می‌خواهند همان درصدهای سال قبل را اعمال کنند و حتی می‌خواهند درصدهای مثبت اعمال کنند که ممکن است داوطلب از این موضوع خوشحال باشد ولی در کل این تصمیم اشتباه است. زیرا به معنی اصالت دادن به کنکور است در حالیکه ما می‌خواهیم کنکور را حذف کنیم و با تاثیر مثبت 2 فشار بر داوطلب وارد می‌شود هم برای نمرات تحصیل و هم در کلاس‌های کنکور و این مساله‌ای است که تمام مسئولان کشور با آن مخالف هستند چون کنکور داوطلبان را به سمت تست‌زنی سوق می‌دهد و در تست زنی خلاقیت و شکوفایی و نوآفرینی ذهن بچه‌ها کور می‌شود. پس تاثیر مثبت از وجود کنکور حمایت می‌کند و به ضرر برنامه‌ریزی حذف کنکور است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره زمان حذف کنکور بیان کرد: براساس قانون باید کنکور تا سال 98 حذف شود. برای آن 15 درصد رشته‌های پرمتقاضی هم باید راهکار پیدا کنیم ولی گفتیم دو وزارتخانه به ما برنامه زمان‌بندی بدهند که قرار شده برنامه زمان‌بندی را ارائه دهند.