واکنش نایب رئیس سابق شورای شهر به طرح پولی شدن زوج و فرد

حسن بیادی نایب رئیس شورای دوم و سوم شهر تهران خواستار ارائه ضمانت اجرایی از سوی مدیریت شهری برای طرح ترافیک جدید شد.

وی با انتقاد از دستگاه های مختلف با مدیریتهای جزیره‌ای خود که تنها به فکر درآمدزایی از خدماتی که موظف به ارائه آن به شهروندان هستند، گفت: برای کدام یک از دستگاه هایی که پول از مردم می گیرند و خدمت ارائه می کنند، سلامت مردم اهمیت دارد؟

نایب رئیس شورای دوم و سوم شهر تهران با اشاره به طرح پولی شدن محدوده زوج و فرد گفت: اعتقاد بنده این است که اجرای محدوده زوج وفرد به هیچ عنوان نتوانسته به اهداف مورد نظر کمک کند. به یاد دارم که این محدوده زمانی که به تصویب شورای شهر رسید، بنده به عنوان مخالف صحبت کردم و از نبود زیرساخت های اجرایی این طرح گلایه و انتقاد کردم.

وی ادامه داد: زمانیکه زیرساختهای حمل و نقل عمومی شهر ما دارای اشکال و هنوز کامل نشده است و شهروندان نمی توانند باوسائط نقلیه عمومی در محدوده زوج و فرد به راحتی تردد کنند، اجرای این طرح تنها محدود کردن حقوق شهروندی است.

بیادی تاکید کرد: بیش از 10 سال است که محدوده زوج و فرد اجرا شده اما آیا توانسته به کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک کمک کند؟ امروز وضعیت آلودگی هوا کاهش نیافته و از ترافیک نیز کاسته نشده است. فلذا تا زمانی که حمل و نقل عمومی را گسترش ندهیم، مصرف سوخت و کیفیت آنرا را استاندارد و اصلاح نکنیم و مانع تردد خودروهای فرسوده و شماره گذاری بی رویه خودرو نشویم، نمی توانیم در زمینه مبارزه با آلودگی هوا و ترافیک توفیقی صد در صدی داشته باشیم.

وی در ادامه به اجرای طرح ترافیک جدید و طرح شهرداری برای پولی شدن محدوده زوج و فرد اشاره کرد و گفت: اصل این طرح شاید ضروری و لازم باشد و مسئولان راهی جز اجرای آن نداشته باشند اما تجربه چندین ساله این حقیر می گوید که در حد همان طرح می ماند و نتایجی که مد نظر است، محقق نمی شود.

نایب رئیس شورای دوم و سوم شهر تهران افزود: اگر تمام تهران را نیز خیابان کنیم، به علت سیاست های اشتباه و نبود زیر ساخت ها باز هم شاهد ترافیک سنگین‌تر و آلودگی هوا خواهیم بود.

وی گفت: تصور نمی کنم پولی شدن محدوده زوج و فرد نیز تاثیری داشته باشد چرا که تا زمانیکه مدیریت جزیره ای در کلانشهرها اجرا نشود و آن مدیریت یکپارچه شهری مستقر نشود، مشکلات باقی می ماند.

بیادی خطاب به مسئولان شهری گفت: اینکه گفته می شود درآمد طرح ترافیک و زوج و فرد صرف توسعه حمل و نقل عمومی می شود، نیاز به ضمانت و راهکار نظارتی دقیق و همچنین کمکهای جدی دولت دارد و نباید از قصور دولت در پرداخت هزینه‌های تحمیل شده مدیریت سیاسی پایتخت به مدیریت شهری کلانشهر تهران به راحتی گذشت.