نمی توان به بهای تامین مالی شهرداری با جان مردم بازی کرد

گروه اجتماعی- شهرداری تهران با ارائه طرح های جدید برای افزایش درآمدها که نتیجه آن نیز فشار بیشتر بر مردم در شرایط سخت و بحرانی مشکلات اقتصادی و معیشتی است، باعث شده تا در این مدت کوتاه انتقادات بسیاری را متوجه خود سازد. طرح جدید ترافیک که هرچند در این مراحل با مخالفت پلیس و فرمانداری مواجه شده، پولی کردن پل ها، اتوبان ها و تونل ها، بالا بردن عوارض منازل مسکونی و ... از جمله طرح های شهردار جدید در تهران است. همچنین پورسید آقایی در هفته گذشته، طرح پولی کردن  محدوده زوج و فرد را نیز ارائه کرده بود که با مخالفت هایی همراه شد. 

 به گزارش افکارنیوز، مرتضی طلایی در گفت و گو با افکارنیوز با بیان اینکه نمی توان به بهای تامین مالی شهرداری با جان مردم بازی کرد گفت:بدیهی است راهکارهای ارائه شده از سوی شورای شهر و شهرداری منجر به  کاهش آلودگی وترافیک شهرنمی شود وبه خودی خود به هیچ وجه کارآمد وقابل اجرا نیست. نمی توان به بهانه تامین مالی شهرداری سنگینی خیابان ها واتوبان های شهر را دو چندان کرد بی آنکه به عوارض وتبعات مختلف آن شر شهر وشهروندان اندیشید.

وی افزود: هر چند هدف از اجرای طرح ترافیک و زوج وفرد کاهش آلودگی هوا و استفاده بیشتر از حمل ونقل عمومی بود اما در عمل دیدیم که چنین طرح هایی به هیچ وجه مشکل آلودگی هوا یا ترافیک سنگین تهران را حل نکرد از این رو حذف آلاینده ها منوط به اجرای سیاست های مختلفی است که در کنار هم باید عملی شود. 

مرتضی طلایی در توصیه ای به مدیریت شهری تصریح نمود: اگر ساعت خاصی را برای ورود خودروها به محدوده های مورد نظر اعلام کنیم عملا همان آش وهمان کاسه است چرا که در ساعت مشخص شده خودروها ایجاد آلودگی وترافیک می کنند؛ بنابراین توصیه می شود مدیران شهری ونمایندگان شورای شهر با همراهی دولت راه حل مناسبی برای حل عوامل آلاینده اتخاذ نمایند، پولی کردن ورود به سطح شهر رافع مشکلات نیست بلکه مشکلات را چند برابر می کند. 

وی با انتقاد از فروش طرح به بهای دریافت پول بیشتر افزود: خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل ونقل؛ استاندارد سازی سوخت, استفاده از ناوگان استاندارد اتوبوس وحمل ونقل غیر اتوبوسی وافزایش خطوط مترو واگن های آن از جمله موضوعاتی است که می تواند رافع مشکل آلودگی هوا باشد در غیر این صورت طرح زوج و فرد و فروختن طرح ترافیک مشکلات مختلفی را به مردم تحمیل می کند ومسیر ورود به محدوده را برای عده ای که دستشان به دهانشان می رسد باز می کند!

مرتضی طلایی در پایان با اظهار امیدواری از پرداخت بدهی دولت به شهرداری گفت: امیدواریم شهرداری تهران موفق به اخذ مطالبات معوقه شهری از دولت شود تا با تامین زیر ساختها , ساخت پارکینگ های شهری , ونوسازی ناوگان حمل ونقلی و به کار اندازی خطوط مترویی که بلاتکلیف مانده سهمی در کاهش آلودگی وترافیک پایتخت داشته باشد.