چه بخوریم تا آنفلوآنزا نگیریم؟

آریو موحدی در ارتباط با راهکار‌های تغذیه‌ای پیشگیری از آنفلوآنزا اظهار داشت: برای این مسأله باید تلاش کنیم که سیستم ایمنی بدن افراد تقویت شود که منابع غذایی حاوی روی در این زمینه بسیار تأثیرگذار است. انواع مواد پروتئینی گیاهی و حیوانی حاوی روی بوده و مصرف آن برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا توصیه می‌شود.

وی افزود: مواد پروتئینی گیاهی مانند عدس‌پلو و حیوانی همچون تخم‌مرغ است و نان و پنیر مخلوطی از پروتئینی حیوانی و گیاهی به شمار می‌رود که در دسترس همه افراد بوده و مصرف آ‌ن برای پیشگیری از آنفلوآنزا مؤثر است.

این دکترای تغذیه بالینی با اشاره به اینکه مکمل سولفات روی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند بیان داشت: مصرف سیاه‌دانه و عسل نیز همین اقدام را انجام داده و می‌توان آن را به صورت شربت و یا مخلوط با شیر استفاده کرد.

موحدی گفت: مصرف قارچ، پیاز و سیر نیز سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و استفاده از شلغم نیز در طب سنتی بسیار توصیه شده و افراد در کنار این مسأله مصرف میوه و سبزیجات فصل را نباید از خود دریغ کنند.

وی گفت: مکمل اسپرولینا که نوعی جلبک دریایی بوده در جهت پیشگیری از آنفلوآنزا مؤثر است البته این مکمل و سایر موارد در زنان باردار باید حتماً تحت‌نظر پزشک باشد.

این دکترای تغذیه بالینی با اشاره به اینکه جذب مواد غذایی در سالمندان کمتر از جوانان است، گفت: برای سالمندان مصرف روزانه یک مولتی‌ویتامین توصیه می‌شود و سیستم ایمنی آن‌ها را تقویت می‌کند.

آنفلوآنزا نوعی بیماری واگیردار است که توسط نوعی ویروس ایجاد می‌شود. این نوع ویروس‌ها در پرندگان و پستانداران اثر می‌گذارند و باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی، سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی‌حالی شدید و حتی مرگ می‌شود.