سایه معاون اول رئیس جمهور بالای سر نجفی

در هفته های اخیر شایعاتی پیرامون وجود اختلاف در میان اصلاح طلبان بر سر مدیریت شهری شکل گرفته و بسیاری از فعالین سیاسی و شهری با توجه به عملکرد ضعیف محمدعلی نجفی، شهردار تهران در مشکلات و مسائل شهری از جمله برف و زلزله، وی را یکی از گزینه های حذف در این سطح از اختلافات می دانند. ماندن یا رفتن نجفی با جلسه هفته گذشته اعضای شورای شهر پنجم تهران و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور سوالات زیادی را در ذهن افکار عمومی متبادر ساخت. در همین زمینه با محسن پیرهادی، عضو هیات رئیسه شورای چهارم شهر تهران به گفتگو نشستیم.

برداشت شما از جلسه اخیر معاون اول رئیس جمهور با اعضای شورای شهر تهران چیست؟

آنطور که از شواهد پیداست، نقش آقای جهانگیری به عنوان معاون اول، در دولت دوم آقای روحانی به شدت تضعیف شده است، از طرفی او حضور و نحوه ی عملکرد خود در مناظره ها و مسایل مرتبط با انتخابات را دلیل پیروزی روحانی می داند و از طرفی دیگر، آن نقشی را که انتظار داشت در دولت پیداکند، به دست نیاورده است. جهانگیری در تعیین وزرا و در بسیاری از تصمیمات کلان دولت، تا حدود زیادی کنار گذاشته شده است و با پررنگ تر شدن نقش واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، اختلاف جهانگیری و روحانی بالا گرفته است.

از سوی دیگر، آقای جهانگیری یکی از کاندیداهای بالقوه‌ی انتخابات ریاست جمهوری 1400 است. جهانگیری و جریان اصلاحات با برگزار کردن جلسه ی جهانگیری با اعضای شورای شهر تهران دو هدف را دنبال می کنند. در یک طرف ماجرا، قطار دولت با سرعت بر روی ریل ناکارآمدی به پیش می رود و ترمز آن از دست دولت مردان خارج شده است.

جریان اصلاح طلب تلاش دارد با پیاده کردن جهانگیری از قطار دولت، مانع سهیم بودن جهانگیری در ناکارآمدی های دولت در 3 سال آینده باشد تا بتواند با پاک کردن چهره ی او، از جهانگیری کاندیدایی جدی برای 1400 بسازد. شخص آقای جهانگیری در ناکارآمدی های 5 سال گذشته سهیم بوده و بخشی از مشکلات کشور و دولت به حساب او نوشته شده است. ضمن آن که تجربه نشان داده که دولت ها در 2 یا 3 سال پایانی عمر خود در مسیر ناکارآمدی بیشتر و افت شدید محبوبیت گام برمی دارند و عملا در انتخابات 1400 مردم به معاون اول دولت ناکارآمد فعلی رای نخواهند داد. جریان اصلاحات این پیام را به رئیس جمهور مخابره کردند که جهانگیری برایشان اهمیت دارد، حاضرند پای او هزینه بدهند و حتی به عنوان گزینه ی شهرداری تهران به او فکر می کنند.

اعضای شورای شهر در این باره چه واکنشی خواهند داشت؟

مطرح کردن جهانگیری برای شهرداری تهران، همراهی کامل اعضای شورای شهر تهران را می طلبد و دقیقا به همین دلیل است که ژنرال های جریان اصلاحات، برای انتخابات شورای شهر،عموما چهره های ناشناخته و به اصطلاح سرباز را درون لیست قرار دادند تا در هنگامه ی عملیات سیاسی، مانعی سر راهشان نباشد. حتی برخی از افراد شاخص و با تجربه ی شورای چهارم را از لیست کنار گذاشتند و به صورت کاملا دستوری و از بالا به پایین، با بستن یک لیست از افراد گمنام و بنا به قاعده ی تکرار، فضا را برای طراحی چنین بازی های فراهم کردند. از همین روست که فعالان سیاسی معتقدند شورای فعلی شهر در عمل دچار اتوکراسی شده است.

آیا اعضای شورای شهر در برابر این رویکرد سیاسی خواهند ایستاد یا با آن همراهی خواهند کرد؟

جریان اصلاحات برای شورای پنجم نیاز به کارشناس و متخصص امور شهری و اجتماعی نداشت، بلکه سربازانی می خواست که رویکرد سیاسی جریان را دنبال کند، به عنوان یک نمونه در همین شورای فعلی، آقای مسجد جامعی که هم چند دوره سابقه عضویت شورا و هم وزارت ارشاد داشته به ریاست کمیسیون فرهنگی شورا نرسیده است، بلکه کمیسیون فرهنگی به حق شناس سپرده شده که هم از نظر فرهنگی و هم سابقه اجرایی، از مسجد جامعی پایین تر بوده و در بالاترین سمت خود یک معاونت غیر تخصصی در همان وزارت ارشاد آقای مسجد جامعی را به عهده داشته است.

نکته قابل توجه آن است که دولت لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرده و تقریبا در حال قطعی شدن است و اگر قرار هم بود کمکی برای حوزه حمل و نقل یا سایر حوزه ها به شهرداری شود این جلسه باید پیش از این برگزار می شد.

نقش جریان کارگزاران در جابجایی احتمالی جهانگیری و نجفی چیست؟

طرف دیگر این ماجرا جریان کارگزاران است. کارگزاران در صحنه سیاسی ایران، به شدت ابن‌الوقت هستند. بزرگان این جریان سعی دارند حالا که عضو ارشدشان یعنی نجفی عملا در شهرداری ناموفق بوده، با جایگزینی جهانگیری، جای او و انداختن هزینه این تغییر برگردن جریان رقیب، صحنه را مدیریت کنند.

چرا با وجود احتمال رفتن نجفی از شهرداری، اعضای شورا به حمایت جدی از او برخاسته اند؟

دفاع تمام قد اعضای شورای شهر از نجفی و مصاحبه های حمایتی آن ها پس ازجلسه با جهانگیری حاکی از دو مسئله است. حالت خوشبینانه آن است که جهانگیری از اعضا خواسته باشد فعلا از شهردارشان حمایت کنند و خودش هم قصد جدی برای جدا شدن از دولت نداشته باشد، اما حالت دوم آن است که جریان اصلاحات برای تغییر نجفی به قطعیت رسیده باشد، اما سعی دارد با حمایت تمام و کمال از او، پای هزینه ی رفتن او نایستد و اعلام کند که جریان رقیب به دنبال رفتن او بوده است، خطی که این روزها در مصاحبه ها و حتی در مصاحبه خود آقای نجفی دنبال شده است. نجفی از نهادهای گفته که می خواسته اند او شهردار نشود و هنوز هم در حال توطئه چینی علیه او هستند.

اقدام هماهنگ چهره ها، اعضای شورا و رسانه های اصلاح طلب نشان از یک اقدام برنامه‌ریزی شده دارد. حتی اتاق خبری بی بی سی فارسی که گاهی یک موضوع کلان مملکتی را با وقاحت کامل بایکوت می کند، برای ماندن یا رفتن نجفی ویژه برنامه پخش کرده است و این یعنی فرمان عملیات رسانه ای از اتاق فکر مشترکی که لایه های مختلف دارد، صادر شده است.