عدم اجرای پروژه‌های عمرانی در طی ۶ ماه گذشته در پایتخت

ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای شهر تهران با انتقاد نسبت به عدم تحقق وعده‌های داده شده توسط شهرداری تهران درباره کاهش تراکم فروشی در این باره افزود: 3500 میلیارد تومان بودجه شهرداری در سال 97 از محل فروش تراکم صورت گرفته است. خود شهرداری تهران 3800 میلیارد تومان برای فروش تراکم‌ها در نظر گرفته بود که با حذف 300 میلیارد تومان توسط شورای شهر نهایتا 3500 میلیارد تصویب شد. در واقع شهردار جدید برخلاف وعده‌ها و شعارهایی که پیش از حضور در مسند مدیریت شهری می‌داده خود به دنبال تراکم فروشی برای رتق و فتق امور شهری است وی که در گذشته خود منتقد اصلی تراکم فروشی بوده چه شده است که حالا از همان شیوه و شاید شدید تر از گذشته عمل نموده است.

وی تصریح کرد: نزدیک 2500 میلیاردتومان از محل درآمد شهرداری هم از ارزش افزوده بوده که ابتدا 4هزار میلیارد توسط شهرداری پیشنهاد شده که دولت و مجلس آن را به 2500 میلیارد تومان تقلیل دادند. ارزش افزوده شامل ارائه هرگونه خدمات در سطح شهری هستند که 9 درصد ارزش افزوده به آن وارد می‌شود. همه افرادی که عملیات اقتصادی انجام می دهند اعم از تالارهای عروسی، رستوران و... باید 9 درصد از درآمدهای خود را به عنوان ارزش افزوده پرداخت کنند. از میان 9 درصد ارزش افزوده در درون هر شهری تقریبا 35 تا40 درصد آن در اختیار شهرداری همان شهر قرار می‌گیرد و شهرداری‌ها اجازه دخل و تصرف بر آن را دارد. چون در برخی شهرها فعالیت‌های اقتصادی بسیار کم بوده دولت 1400 میلیارد تا1500 میلیارد از ارزش افزوده تهران را به شهرهای ضعیف با لایحه دولت و تصویب مجلس منتقل کرده است. تا این جای کار 2500 و  3500 میلیارد تومان از طریق ارزش افزوده و تراکم فروشی یعنی 6هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری از این حوزه‌ها بوده است. سایر درآمدهای شهرداری را می‌توان به گزینه‌هایی همچون درآمدهای حاصل از جریمه راهنمایی و رانندگی بحث طرح ترافیک (که تلاش مکرری توسط شهرداری تهران به منظور تصویب شدن این طرح اتفاق افتاده) به سبد بودجه شهری اضافه می‌شود. همه این موارد که بودجه ارائه شده توسط شهرداری برای سال 97 گنجانده شده در ابتدای حضور نجفی به عنوان انتقاد به مدیران قبلی مطرح شده بود.

عضو سابق هیئت رئیسه شورای شهر تهران به  عدم اجرای پروژه‌های عمرانی در 6 ماه گذشته و عملکرد ضعیف شهردار تهران و همچنین کاهش فعالیت‌های عمرانی در سال آینده توسط شهرداری تهران نیز اشاره کرد و افزود: دولت در حال حاضر مشکلات اقتصادی متعددی را دارد شاید بالای 90 درصد از بودجه دولت برای حقوق و دستمزد و نگهداشت کشور مصرف شده و کمتر از 10 درصد بودجه برای کارهای عمرانی باقی مانده باشد. یعنی در سطح کلان کشور بودجه عمرانی پایین بوده و طبیعتا دولت نمی‌تواند به شهرداری تهران برای بهبود وضعیت عمرانی شهر تهران کمک کند و این رکود عمرانی را به وفور می‌توانیم در عملکرد شهرداری تهران ببینم. رکود و سکون و عدم اجرایی شدن هیچ گونه پروژه عمرانی در زمان تصدی نجفی به عنوان شهردار تهران کاملا مشهود است.در زمان حضور بنده در شورای شهر؛ مدیران شهری با وجود تحریم‌ها و عدم هیچ گونه حمایتی از سوی دولتمردان، بخشی از پروژه‌های خود را از طریق کسب وام از بانک‌ها انجام می‌دادند. اگر همین پروژه های اجرایی شده در گذشته امروزه می‌خواست به بهره برداری برسد تقریبا 4 الی 5 برابر قیمت گذشته باید سرمایه گذاری می‌شد.

قناعتی بیان کرد: اگرهمین خط 3 مترو تهران یک زمانی هرکیلومترش را 70 میلیارد تومان می‌ساختیم الان باید 250 میلیارد تومان پول بابت آن پرداخت می‌کردیم. اگر یک زمانی برای راه اندازی پل طبقاتی صدر 2 هزار میلیارد جمع شده باید با 6 هزار میلیارد تومان در حال حاضر هزینه می‌شد.اگر بخواهیم نگاهی اقتصادی به این مساله داشته باشیم با وجود افزایش سود به وام اخذ شده از بانک‌ها، ولی باز افتتاح این پروژه‌ها در گذشته ارزش اقتصادی بسیار بالایی را ایجاد کرده است. اگر در بحث اجتماعی این موضوع وارد بشویم این وام‌ها و به تبع آن فعالیت‌های عمرانی به مراتب توانسته بار ترافیکی شهر تهران را کاهش دهد و اتمام سریع پروژه‌ها موجب راحتی سکونت ساکنین و آرامش بیشتر آنها می‌شود. برای بحث رفاهی مردم و شهروندان تهرانی نمی‌توان قیمت ریالی گذاشت. مردم در مدیریت گذشته باور کرده بودند که شهر تهران در حال گذار به سوی تحولی نوین است و از نظر روحی و روانی هم افتتاح های مکرر صورت گرفته به آنها این اطمینان را می‌داد.

وی همچنین به عدم توانایی شهردار تهران در جهت رایزنی با دولت به منظور افزایش بودجه سال 97 نیز اشاره داشته و در این باره حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت را بی تاثیر عنوان و افزود: دولت در زمان شهردار گذشته سنگ اندازی بسیاری به دلیل عدم همسویی سیاسی ایجاد می کرد و به اصطلاح همراه با شهردار نبود ولی در برهه کنونی طبق شواهد و اظهارنظرها یک همسویی می‌بینیم بین رئیس جمهور و شهردار تهران که طبیعتا مردم در انتظار اثرات این همسویی به منظور ایجاد ساختار های اصولی در جهت رفاه شهری هستند.اینکه شهردار در جلسه هیئت دولت حضور داشته در ابتدا رخداد مبارکی است ولی باید برای مردم خروجی ملموس داشته باشد. به طور طبیعی نفس حضور نجفی در جلسه هیئت دولت برای گرفتن ژست و فیگور نبوده بلکه شهردار قرار است که با حضور در جلسه هیئت دولت، مشکلات شهر تهران را با کمک دولت حل کند.اینکه صرفا نجفی پز حضور در جلسات هیئت دولت را رسانه‌ای سازد این مساله به واقع برای مردم چه آورده‌ای را خواهد داشت! اصلا معاونین شهردار تهران هم در جلسه هیئت دولت حضور داشته باشد وقتی سودی برای شهرداری نداشته و یا نتوانسته در اخذ بودجه از دولت موفق باشد این مساله نه تنها هیچ گونه سودی نداشه بلکه به ضرر مردم هم هست.