جزئیات بیشتر از سقوط هواپیما

دوساعت از اعلام خبر محو شدن هواپیمای آسمان از رادار نگذشته بود که اولین تیم های جستجوی هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند. ظهر روز 29 بهم نامه بود که سازمان هواپیمایی سقوط و مرگ 66 سرنشین هوا پیمای ATR مسیر تهران- یاسوج در ارتفاعات دنا را تائید کرد. 

پس از آن تیم های مختلف امدادی از هلال احمر، سپاه، ارتش و مردم به محل آمدند و سرانچام صبح سه شنبه لاشه هواپیما در ارتفاع 4 هزار متری منطقه نوقل پیدا شد. 

بعد از آن تیم های امدادی برای کشف پیکرها به محل اعزام و در ارتفاع 4 هزار متری مشغول جستجو شدند. سرانجام روز پنج شنبه با توجه به شرایط بد جوی،تیم هایی که شب مانی در محل سقوط داشتند به پائین منتقل و عملیات متوقف شد. 

مجید نعمت اللهی سرتیم امدادگران کوهستان لرستان که در ارتفاع 4 هزار و 80 متری قله دنا مشغول امداد رسانی بودند در گفت و گو با خبرنگار میزان از شرایط امدادرسانی می گوید. 

میزان: چگونه به قله رسیدید؟

از طریق مسیر زمینی سی سخت بعد از 13 ساعت کوهنوردی و صعود به ارتفاع 4 هزار و 80 متری رسیدیم. 

وضعیت قرار گیری لاشه هواپیما چگونه بود؟

لاشه در ارتفاع 4 هزارمتری در سینه کش کوه قرار داشت. دسترسی به لاشه بسیار سخت بود. محل قرارگیری لاشه هواپیما شیب 50 درصد داشت که کار امدادرسانی را مشکل می کرد. 

چگونه امدادگران کوهستان در آن محل فعالیت می کردند؟

باور کنید بارش برف کار را بسیار سخت کرده بود. برف روی لاشه  هواپیما و پیکرها را پوشانده بود و به دلیل سرما، این برف ها یخ زده و منجمد شده بود. کار برای تیم های امدادی بسیار سخت بود. 

پیکرها چگونه کشف شد؟

پیکر قربانیان این حادثه  پس از جستجوی فراوان در میان لاشه هواپیما کشف شد.البته به علت شدت حادثه بدنه هواپیما متلاشی شده بود. 

وضعیت پیکرها چگونه بود؟

اول باید بگویم که هیچ پیکری سالم کشف نشده است و جسدی سالم به دور از قطعات هواپیما از سوی امدادگران کشف نشد. تمام پیکرهایی که تاکنون کشف شده از میان لاشه یا نزدیکگی آن بوده و متاسفانه نتوانستیم پیکری را سالم کشف کنیم. 

چه تعداد پیکر منتقل کردید؟

تعدادی پیکر از سوی تیم های امدادی هلال احمر منتقل شد. البته هنوز پیکرهایی وجود دارد که باید بعد از بهبود هوا آنها را جستجو و منتقل کنیم. 

فکر می کنید  عملیات دوباره چه زمانی شروع شود؟

روز دوشنبه بار دیگر عملیات به صورت رسمی آغاز می شود. اما هرزمان که بدانیم می توانیم به قله صعود کنیم و خطری تیم امداد را تهدید نمی کند، عملیات را آغاز می کنیم. 

نگران از بین رفتن پیکرها نیستید؟

اجساد در زیر برف قرار دارد و با آن سرما هیچ حیوانی در ان ارتفاع قرار ندارد. 

این بار عملیات جستجو متفاوت است؟

بله. اینبار باید با سونداژها در زیر برف به دنبال لاشه و اجساد بگردیم. ارتفاع برف به بیش از دو متر خواهد رسید و اینبار جستجوی سختی را پیش رو داریم.