خطرات بیشمار اضافه وزن برای زنان باردار

لاله اسلامیان فلوشیپ مادر و جنین، به ناهنجاری مادرزادی شکاف کام اشاره کرد و گفت: معمولا حوالی 18 هفتگی این مساله را بررسی می‌کنیم؛ با استفاده از سونوگرافی سه‌بعدی در افرادی که سابقه این مشکل را دارند، می‌توان شکاف کام را شناسایی کرد. اگر شکاف کام یا شکاف لب مشاهده شود، از مایع دور جنین باید نمونه برداشته و بررسی ژنتیک انجام شود تا اگر مشکلی وجود دارد، مشخص شود.

وی ادامه داد: غربالگری‌های معمول را به همه خانم‌ها توصیه می‌کنیم که می‌توانند انجام دهند؛ اما انجام غربالگری به خانم‌های با سابقه شکاف کام حتما توصیه می‌شود.

اسلامیان، سه ماه قبل از اقدام به بارداری را بهترین زمان مراجعه به پزشک برای خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند، دانست و تاکید کرد: خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند ، قبل از اقدام به بارداری دوم و سوم هم باید به پزشک مراجعه کنند. به این ترتیب، اگر خانم مبتلا به کم‌کاری تیروئید، دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی، عروقی و بیماری‌های دریچه قلب است، باید درمان شود و با اجازه پزشک اقدام به بارداری کند.

وی در ادامه تصریح کرد: برای یک خانم سالم یک سری آزمایش انجام می‌دهیم و اگر زوجین مشکلی نداشتند با خیال راحت می‌توانند فرزند‌آوری کنند.

فلوشیپ مادر و جنین با تاکید بر اینکه ایجاد لکه بینی در ماه‌های اول بارداری، امری طبیعی است، گفت: اگر لکه بینی در دو سه هفته اول بعد از قاعدگی ایجاد شود، مربوط به لانه گزینی جنین است که البته طول مدت لکه بینی بسیار کم، مقدار آن مختصر و با توجه به زمان آن، نگرانی ما کم است. اگر جز این باشد، هر حاملگی که با لکه‌بینی همراه باشد، اسمش تهدید به سقط است‌. البته از هر چهار پنج خانم یک نفر سقط می‌کند‌.

وی بیان کرد: خانمی که در بارداری دچار لکه‌ بینی شده، باید به پزشک مراجعه کند، چون ما حاملگی خارج از رحم هم داریم که این نوع حاملگی باید شناسایی و درمان شود.

اسلامیان در ادامه به افرادی که می‌توانند به فلوشیپ‌های مادر و جنین مراجعه کنند، اشاره و تاکید کرد: خانم‌هایی که بارداری پرخطر دارند، خانم‌هایی که در سن بالا باردار می‌شوند، کسانی که با روش‌های کمک باروری باردار می‌شوند، مبتلایان دیابت، پرفشاری خون و خانم‌هایی که سابقه سقط مکرر دارند، ‌نوزاد کم وزن به دنیا آورده‌اند و خانم‌هایی که مثلا به علت پرفشاری خون، نوزاد خود را از دست داده‌اند باید به فلوشیپ‌های مادر و جنین مراجعه کنند.

وی با اشاره به عوارض چاقی برای خانمی که باردار شده، ادامه داد: احتمال افتادن روی زمین (سقوط) در این افراد بیشتر است‌. کاهش فعالیت و چاقی، احتمال دیابت را در بارداری افزایش می‌دهد. برای این خانم‌ها در بدو ورود، غربالگری دیابت انجام می‌دهیم، در حالی‌که در خانم‌های دیگر این غربالگری در 24 هفتگی انجام می‌شود. وی تاکید کرد:احتمال ایجاد فشار خون در این خانم‌ها بیشتر است و ممکن است نسبت به سایر خانم‌ها زودتر دچار پرفشاری خون و حتی دچار مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی) شوند. البته احتمال لخته شدن خون در پاها در این افراد هم بیشتر است.

فلوشیپ مادر و جنین در ادامه توصیه کرد: پس خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند و چاق هستند، اول باید اقدام به کاهش وزن کنند و سپس باردار شوند. این افراد باید در طول بارداری رژیم غذایی خاصی داشته باشند تا افزایش وزن بیشتری نداشته باشند.

اسلامیان در گفت‌وگو با رادیو سلامت با بیان این‌که 12 تا 18 کیلوگرم افزایش وزن در بارداری محتمل است، اظهارداشت: در خانم‌های چاق این افزایش وزن باید پنج تا هفت کیلوگرم باشد. در خانم‌هایی که وزن بالا دارند، در تمام طول بارداری شاید مجبور باشیم از درمان ضد انعقاد استفاده کنیم تا خانم‌ها دچار لخته شدن خون در رگ‌ها نشوند.