شورای شهر به دنبال حذف شورایاران/ اعضای شورای شهر با شعار حمایت تیشه به ریشه شورایاری زدند
شورایاری، رسمی‌ترین و بزرگترین انجمن محله است؛ انجمنی غیر دولتی، نهادی غیر متمرکز، غیر سیاسی، داوطلبانه، مشارکتی و خود گردان که اعضای آن به‌صورت افتخاری فعالیت می‌کنند. در واقع باید گفت که شورایاران امینان محلی هستند که رابط بین مردم و مسئولین شهری می‌باشند.
 
متاسفانه چند وقتی است که نسبت به حضور شورایاری‌ها در اداره محلات بی توجهی می‌شود و همین مسئله سبب شده تا جمعی از اعضای شورایاری محلات تهران اعتراض به وضعیت موجود نسبت به بی‌توجهی مدیریت شهری به حضور شهروندان در اداره شهر در حسینیه حضرت علی‌اکبر (ع) منطقه ۱۶ جمع شوند و ضمن تأکید بر اینکه شهر با مشارکت شهروندان ساخته می‌شود، از مسئولان خواستار حمایت از شورایاری‌ها شدند.
 

بهانه‌هایی عجیب برای حذف هیئت رئیسه مناطق شورایاری تهران


شورای شهر مقابل شورایاری‌ها

به گفته برخی از اعضای شورایاری در این مدت فعالیت شورایاری حالا این نهاد نوپا به یک ساختار منسجم رسیده و در جهت خدمت به مردم برای رسیدن به اهدافش تلاش می‌کند، اما برخی از سیاسی کاری‌ها و سنگ اندازی‌ها اجازه نمی‌دهد که این خدمت رسانی به طور صحیح اتفاق بیوفتد.

همین مسئله سبب شده تا در این مدت اخیر برخی از افراد ناکارآمد و منفعت طلب به شورایاری راه یافته و این نهاد را روز به روز ضعیف‌تر کنند.

محمود امیراحمدی، عضو شورایاری محله شوش در رابطه با اتفاقات اخیری که در شورایاری‌ها افتاده است به خبرنگار «فردا» می‌گوید: «یک سال از انتخاب هیئت رئیسه در سال قبل می‌گذرد و قرار بود که آذرماه امسال هیئت رئیسه محلات و مناطق را اعلام می‌کردند. اما متاسفانه فقط هیئت رئیسه محلات را انتخاب کردند و این کار برای مناطق انجام نشد.»

امیراحمدی به آسیب‌های منحل شدن هیئت رئیسه مناطق اشاره می‌کند و می‌گوید: «فرض کنید که سر کلانتر منطقه می‌خواهد برای امنیت محلات با دبیران شورایاری ۲۱ محله جلسه بگذارد. پیشتر جلسات با دبیر منطقه که یک نفر هست انجام می‌شد و او به ۲۱ نفر اطلاع می‌داد، اما حالا با این وضعیت باید با تمام ۲۱ نفر جلسه بگذارد.»

این عضو شورایاری محله شوش با اشاره به فرمایش حضرت امام (ره) راجع به اینکه وقتی سرمایه دارها، اشراف و کاخ نشین‌ها بر امورات کشور مسلط شوند مردم را به حساب نمی‌آورند؛ می‌گوید: «این خصلت سرمایه داری است که نسبت به مردم بی توجه باشند. این در حالی است که در دوره پیشین که آقای قالیباف شهردار تهران بود و آقای طلایی نیز در آن دوره فعالیت می‌کردند مقابل مردم نبودند و ایشان نهایت تلاش خودشان را برای اینکه در میان مردم جا بیوفتند انجام دادند. به همین دلیل کار‌های خوبی انجام شد، ولی متاسفانه به محض اینکه مسئولان دیگری در این دوره جدید شورای شهر آمدند تفکر و روال کار به طور کلی عوض شد. قبلا تفکر اصولگرایی بر شورای شهر حاکم بود و به مردم اهمیت می‌دادند، اما حالا با رفتار‌هایی که مشاهده می‌شود گویا اعضای شورای شهر فعلی نمی‌خواهند اصلا شورایاری وجود داشته باشد چه برسد به هیئت رئیسه منطقه!»

محمود امیر احمدی با بیان این موضوع که تفکر اعضای شورای شهر فعلی دور از مردم است، اظهار می‌دارد: «متاسفانه برخی اعضای شورای شهر، شعار حمایت از شورایاری را سر می‌دهند، اما در عمل تیشه به ریشه این نهاد که برگرفته از متن اراده شهروندان است، می‌زند؛ نهادی که تا پیش از این توانسته بود بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات شهری را کاهش دهد و در مسیر بهبودی شرایط پیش برود.»

آسیب‌های حذف هیئت رئیسه مناطق از شورایاری تهران

عبدالله لطفی، دبیر شورایاران منطقه ۱۸ در رابطه با انتخاب نشدن هیئت رئیسه مناطق شورایاری تهران به خبرنگار «فردا» می‌گوید: «امسال که انتخابات شورای شهر انجام شد و اعضای جدید شورای شهر انتخاب شدند توقع ما این بود که حمایت خوب و جدی از شورایاری‌ها داشته باشند. اما متاسفانه نه تنها این طور نشد بلکه امروز شاهد این هستیم که ستاد شورایاری‌ها کاملا سیاسی عمل می‌کند و در واقع مسئولین شورای شهر هم نگاهشان به شورایاری‌ها آنچه که می‌بایست باشد، نیست.»

لطفی با اشاره به اینکه در قانون شورایاری‌ها آمده که هر مجموعه باید یک هیئت رئیسه‌ای داشته باشد، اظهار داشت: «کار شورایایی ها، خوب و با روال پیش می‌رفت؛ دبیران مناطق مشکلات منطقه را با هماهنگی ستاد به نوبت در صحن شورا گزارش می‌دادند، اعضای شورای شهر هم می‌شنیدند و آن را در کمیسیون‌ها مطرح می‌کردند تا پیگیری شود.»

این دبیر شورایاران منطقه ۱۸ ادامه می‌دهد: «برخلاف تصور برخی از اعضای شورای شهر، شورایاری‌ها کاملا هوشمند و مستقل فکر می‌کنند و نگاه شایسته سالاری به مدیریت دارند. همانطور که در قانون هم آمده که شورایاری‌ها نباید کار سیاسی انجام دهند.»

او تصریح می‌کند: «متاسفانه شنیده شده که اعضای ستاد نیز یک موضوعی را مطرح کردند که شورایاری‌ها و هیئت رئیسه رانت خوار هستند، زدو بند می‌کنند و دنبال مسائل مالی هستند. آخر مگر شورایاری‌ها بودجه‌ای دارند؟ مگر حق امضا مباحث مالی دارند؟ و متاسفانه با همین بهانه‌ها می‌خواهند هیئت رئیسه مناطق را حذف کنند.»

دبیر شورایاران منطقه ۱۸ که ۱۵ سال است در شورایاری فعالیت می‌کند، می‌گوید: «قطع به یقین با حذف هیئت رئیسه مناطق، بی نظمی در مناطق و محلات به وجود می‌آید؛ و باید بگویم که این تصمیم و این کار کاملا غیر معقولانه است و نگاه، نگاه غلطی است.»

بیانیه شورایاران در گردهمایی اعتراضی

گفتنی است که سه روز پیش در گردهمایی اعتراضی شورایاران بیانیه‌ای منتشر شد که در بخشی از این بیانیه شورایاران مناطق بیست‌ودو گانه کلانشهر تهران آمده است: «بی‌شک یکی از دستاورد‌های اصلی و مهم انقلاب اسلامی ایران حضور بی‌قید و شرط مردم در امور مربوط به کشور است، نیاز‌ها و مطالبات مردم و اجابت آن‌ها نیز بار‌ها و بار‌ها مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است. شورایاری به عنوان نمایندگان مستقیم و برخاسته از بطن مردم شهر تهران به عنوان یاران صدیق شورای شهر تهران یکی از تبلورات آرمان‌های انقلاب اسلامی در عرصه مردم‌سالاری است. پر واضح است که امروز مطالبات مردم در سطح محلات از زبان شورایاران به سمع و نظر مسئولان مدیریت شهری، ادارات، سازمان‌های خدماتی و امنیتی ارائه می‌شود و تقویت آن باعث تقویت مردم‌سالاری دینی و تضعیف آن لطمه و آسیب مستقیم به مردم خواهد بود.
 

بهانه‌هایی عجیب برای حذف هیئت رئیسه مناطق شورایاری تهران



ما جمعی از شورایاران شهر تهران در اینجا گردهم آمده‌ایم تا اعلان داریم ضمن تبعیت کامل از منویات مقام معظم رهبری از هیچ کوششی در جهت تحقق منویات معظم له که بیان داشتند «تهران باید به شهری با هویت ایرانی اسلامی، زیبا و روح‌نواز، دارای رفاه عمومی و مقاوم تبدیل شود» فروگذار نخواهیم کرد. همچنین از شورای اسلامی شهر تهران و همه مسئولان ذیربط درخواست داریم زمینه شرف حضور به مقام معظم رهبری را برای خانواده بزرگ شورایاران محقق کنند.»

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: «از شورای شهر تهران می‌خواهیم با توجه به تجربه ارزشمند این الگوی مدنی و خدمت‌رسان زمینه تحقق شورای محلات و سپردن کار به مردم را که یک امر ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، محقق کنند. همچنین از شورای شهر تهران به عنوان متولی اصلی نهاد شورایاری‌ها می‌خواهیم تا ضمن حمایت همه‌جانبه از نهاد شورایاری‌ها زمینه‌ساز تحقق امر مشارکت واقعی شهروندان باشد.»

در پایان این بیانیه تأکید شده است: «از ستاد هماهنگی شورایاری‌ها انتظار می‌رود هرگونه تغییرات در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های شورایاری‌ها با عقلانیت و کسب نظرات نخبگان شورایاری و در یک فرآیند دموکراتیک جامع عمل بپوشاند.»