دستفروشی 6 هزارنفر از ساکنان تهران برای امرار معاش

 زهرا نژادبهرام‌ عضو شورای شهر تهران در پنجاه و یکمین جلسه شورای شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، در نطق پیش از دستور خود با اشاره به فرارسیدن‌ ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن اظهار کرد: راهبرد‌ صحیح‌ افزایش کمی و کیفی حضور زن در جامعه و پیگیری جدی برای افزایش ایمنی و امنیت، کاستن از تبعیض‌ جنسیتی است که مدیریت شهری جدید این رویکرد و مسئله را به عنوان یک بایستگی و دغدغه‌ اساسی در دستور کار باید قرار دهد.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل تقارن‌ میلاد حضرت زهرا‌(س) با ماه اسفند این ماه مزیّن به نام ایشان شده است، تصریح کرد: بر اثر یک اتفاق تاریخی این روز با روز جهانی زن همزمان شده است و این بیانگر ضرورت نگاهی دوباره‌ به مسئولیت‌ها است.

نژادبهرام‌ با اشاره به اینکه روز ملی شدن صنعت نفت در این ماه رقم خورده‌ است، گفت: در این ماه استقبال از بهار رقم می‌خورد و بهار طبیعت که به بهار زندگی پیوند خورده و شوری برای شکفتن و مهری برای دوباره‌ دوست شدن است را با خود همراه کرده است.

نژادبهرام‌ با بیان اینکه کلامم را به 3 بخش تقسیم می‌کنم، گفت: بخش اول نگاهی به اسفند شورای پنجم است که هدف از این بخش نگاهی به آنچه‌ تاکنون انجام داده‌ایم و پیش رو داریم است.

وی تصریح کرد: آنچه انجام دادیم ریل‌گذاری بود و آنچه در پیش داریم اقدامی از جنس اجرا است.

نژادبهرام با بیان اینکه آنچه انجام دادیم جستجوی نقاط‌ ضعف و قوت بود و آنچه در پیش داریم برنامه‌ریزی است، گفت: آنچه کردیم‌ تبیین رویکرد‌ها بود و آنچه می‌کنیم نظارت بر عملیاتی شدن رویکردها است.

وی افزود: آنچه کردیم شناسایی دو معضل بزرگ شهر تهران یعنی آلودگی هوا و ترافیک بود و آنچه کردیم‌ تصویب بودجه‌ای درخور برای این دو هدف است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای 21 نفره مفتخر است که در طول تاریخ 5 دوره‌ شورای شهر به تصویب‌ طرح‌ها و لوایح‌ فراوان و زیاد دل نبسته است، تصریح کرد: این شورا به بهره‌گیری از قوانین تنظیم‌ یافته پیشین و رفع کاستی‌ها برای عمل نکردن به قوانین پرداخته است.

وی افزود: مفتخریم که در این 6 ماه در کنار شهروندان بودیم و بر تعهدات خود با شهروندان مبنی بر شفافیت و پاسخگویی باقی مانده‌ایم.

نژادبهرام‌ با بیان اینکه بخش دوم کلام من در مورد روز زن و روز جهانی زن است، افزود: موضوع زن در جریان اصلاح‌طلبی در تفاوت رویکردها است، چراکه اصلاح‌ طلبان با تکیه بر مقام انسان بر این باورند که زن بودن و مرد بودن تفاوتی در ماهیت انسانی آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

گفت: مصداق این رویکرد را جایگاه بلندمرتبه‌ حضرت زهرا(س) و نگاه عمیق، جدی و انسانی حضرت رسول(ص) به ایشان می‌دانیم.

وی با بیان اینکه زن در نگاه اصلاح‌طلبی انسانی هوشمند است که در مقام بندگی با برادران خود همسان است، گفت: زن در مقام تقوا هیچ تفاوتی با دیگران ندارد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در نگاه اصلاح‌طلبی گام‌های رو به جلو برای مردان و زنان ربطی به جنسیت‌ آن‌ها ندارد، افزود: آنچه تفاوت‌ها را معنا می‌کند، سلیقه‌ها و ذائقه‌ها است.

نژادبهرام‌ گفت: زنان به دلایل تاریخی، فرهنگی و اجتماعی از صحنه اجتماع دور نگه داشته‌ شده‌اند و لازم است شرایط مناسب برای رفع این مسائل فراهم شود.

وی با بیان اینکه زنان خود به وظایف مادری و مردان خود به وظایف پدری جامه عمل می‌پوشانند و خود کار آزموده این مهم هستند، تصریح کرد: نقش‌های آن‌ها وابسته به جنس آن‌ها است، اما به عنوان اعضای جامعه این مهم با تبعیض‌ روبرو شده است و این جامعه بود که این تبعیض را ایجاد کرده است و نه زنان و نه مردان هیچ یک با جریان تبعیض‌ همراه نیستند.

نژادبهرام با بیان اینکه زبان سخن در ادبیات اصلاح‌طلبان ادبیات مردم محورانه است، تصریح کرد: پایگاه رأی‌آوری آنان مردم هستند، لذا باید روند گفتگو میان شورای شهر و مردم در عرصه مکانیزم‌ جدید تعریف‌ شود.

وی با بیان اینکه در روزهای گذشته وقایعی به وقوع پیوست که لازم است بار دیگر به دنبال جستجو راهکار‌ گفتگو با مردم از نگاه پذیرش انواع شکاف‌های موجود بر جامعه به ویژه شکاف‌ نسلی‌، جنسیتی‌ و طبقاتی بود، گفت: شکاف‌هایی که اگر برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران هر چه زودتر برای آن‌ها راهکار برون رفت را جستجو نکنند به گودال‌های عمیق مبدل خواهد شد.

نژاد‌بهرام با بیان اینکه برخورد‌ با حجاب و رفتاری مصون‌ به دختران انقلاب از این دست است، تصریح کرد: با سئوالاتی که ایجاد شد، پاسخ‌هایی که مناسب نبوده و حتی به صورت امنیتی در آمده است، در این زمینه قابل مشاهده است.

وی حضور زنان در مسابقات ورزشی را هم مصادیقی‌ از طرح مسائلی تازه در حوزه اجتماع برشمرد و گفت: رفتار امنیتی و انتظامی‌ را برای گفتگو با زنان و همشهریان‌ نباید به عنوان نخستین راه تجربه کنیم‌.

نژادبهرام‌ با تأکید بر اینکه شهرها پدیده‌ای چند وجهی هستند که در زمره پیچیده‌ترین سیستم‌های انسان‌ساز شناخته شده‌اند، گفت: آنچه موجب سرزندگی فضاهای‌ عمومی می‌شود، حضور مردم و تعاملات اجتماعی میان آن‌ها است.

وی افزود: امروزه ساخت و سازهای غیراصولی در فضاهای شهری سبب شده تا شاهد عدم مطلوبیت‌ این فضاها باشیم.

نژادبهرام با بیان اینکه سیستم حمل و نقل عمومی که دارای زیرساخت‌های گسترده و مطلوب باشد برای زنان اهمیت بیشتری نسبت به مردان دارد، گفت: این سیستم می‌تواند فرصت‌ اشتغال و جابجایی در شهر را برای آن‌ها به مراتب افزایش دهد.

وی ادامه داد: به دلیل تشدید مشکلات اقتصادی‌ و به گواهی آمارهای رسمی قریب‌ به 6 هزار نفر از ساکنان پایتخت دستفروشی را به عنوان راهی برای امرار معاش انتخاب کرده‌اند و به دلیل آن که زنان در بحران‌های اقتصادی نخستین کسانی هستند که از چرخه اقتصادی رسمی کنار گذاشته می‌شوند، بخش عمده‌ای از این کسبه‌ پایتخت را زنان تشکیل‌ می‌دهند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه دستفروشی برای بسیاری از افراد و به ویژه بخشی از زنان فعالیتی حیاتی است، ادامه داد: آن‌ها با اتخاذ رویکردهای خلاقانه در مدیریت شهری‌ این پدیده‌ می‌توانند مؤثر باشند.

وی افزود: زنان به دلیل حس انسان‌دوستانه، سلامت کاری و مطالبه‌گری بیشتر با حضور گسترده در عرصه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌های ملی مسائل جامعه را به صورت جدی‌تری پیگیری خواهند کرد.