تشکیل‌ ستاد ملی بازآفرینی‌ در شهر تهران

محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، با اشاره به وجود وزارت راه، مسکن و شهرسازی‌ اظهار کرد: فعالیت نماینده رئیس جمهور در امور نوسازی بافت فرسوده شبهه‌دار است و بیانگر وجود اختلافاتی‌ در پشت پرده است.

سالاری با اشاره به طرح مسکن امید در نوسازی بافت فرسوده گفت: تأمین مسکن و اشتغالزایی‌ تنها اهداف این طرح هستند که با اجرای آن تنها شوکی به ساخت مسکن وارد می‌شود و بنگاه‌ها مشغول می‌شوند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به 2 نوع رویکرد ترکیه در نوسازی بافت فرسوده تصریح کرد: رویکرد ترکیه‌ در نوسازی بافت فرسوده آنکارا، نوسازی مقتدرانه بود یعنی مداخله مستقیم‌ دولت که این طرح با شکست‌ روبرو شد و شاهد کوچ مردم از آنجا بودیم.

وی افزود: باززنده‌سازی‌ فیزیکی‌ با رویکرد اصالت‌بخشی‌ طرح نوسازی بافت فرسوده ترکیه‌ در استانبول‌ بود که موفقیت‌آمیز بود و مورد استقبال قرار گرفت.

سالاری‌ تأکید کرد: با اجرای طرح دولت‌ برای نوسازی بافت فرسوده تجربه‌ آنکارا تکرار می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم در محور اصلی تصمیمات‌ مربوط به نوسازی‌ بافت فرسوده هستند، گفت: دولت و بخش خصوصی در این امر مراتب پایین‌تری دارند. نقش دولت در این امر سیاست‌گذاری، تسهیل‌گری، نظارت و حمایت‌کننده است.

عضو شورای شهر تهران از تشکیل‌ ستاد ملی بازآفرینی‌ در شهر تهران خبر داد و گفت: برخلاف‌ سایر مناطق‌ که استاندار رئیس این ستاد است، در تهران شهردار رئیس ستاد ملی بازآفرینی است.

سالاری افزود: در برنامه ششم‌ نوسازی یک هزار و 334 محله‌ از 2 هزار و 700 محله در دستور کار است؛ برای این امر 123 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه اقتصاد بحث مهمی در نوسازی بافت‌ فرسوده است، تصریح کرد: باید محله‌سازی جایگزین‌ پروژه‌های مقیاس‌ بزرگتر‌ شود.

عضو شورای شهر تهران در پایان با تأکید بر اینکه شورای شهر باید پاسخگوی مردم باشد، گفت: باید درباره نوسازی بافت‌ فرسوده جلسه‌ای با تمام ذی‌نفعان تشکیل شود.