چرا دست و پایمان گزگز می کند؟

مجید حیدریان در ارتباط با گزگز و بی حسی دست‌ها و پاها اظهار داشت: این مسئله همچنین احساس داغ شدن کف پا می‌تواند یک عارضه موقت در زمان نشستن بر روی پاها باشد که به‌طور خاص با ایجاد حالت «خواب رفتگی» همراه است. البته این حالت می‌تواند یک نشانه دائمی و جدی از ابتلای فرد به یک بیماری یا آسیب دیدگی مزمن تلقی شود.

وی گفت: علت خواب رفتن دست و پا می‌تواند ناشی از  آسیب‌های شدید وارد شده به اعضای مختلف بدن باشد که به علت فشار بر روی عصب ایجاد شده است. این عارضه نوروپاتی محیطی نامیده می‌شود.

فوق تخصص درد با بیان اینکه نوروپاتی محیطی می‌تواند یک مشکل پیشرونده باشد که مشکلات دائمی برای فرد به همراه دارد، گفت: دیابت، سندروم گیرافتادن عصب، فتق دیسک، کمبود ویتامین، بیماری های سیستمیک، مصرف الکل، آسیب دیدگی و استرس از علل ایجاد گزگز و بی حسی دست ها و پاها هستند.

حیدریان تصریح کرد: درمان گزگز وبی حسی دست و پا با توجه به عامل ایجاد کننده این عارضه صورت می گیرد. روش درمانی مناسب با توجه به وضعیت بیماری و عامل به‌وجود آورنده آن، می‌تواند از استراحت تا عمل جراحی باشد.

وی افزود: پزشک معالج با معاینه بیمار، درمان‌های مناسب مانند حرکات کششی و ماساژ، استفاده از کمپرس آب گرم، تامین ویتامین‌های مورد نیازرا تجویز می کند و در صورت عدم پاسخ مناسب به این درمان ها، روش جراحی به بیمار توصیه می‌شود.

حیدریان گفت: حرکات کششی در ناحیه دست و پا، جریان خون را در عضو افزایش داده و موجب کاهش فشار وارد شده بر عصب می‌شود.

فوق تخصص درد  اضافه کرد: این روش زمانی مناسب است که بی حسی دست یا پا در مراحل اولیه باشد.همچنین به‌کارگیری روش های درمانی مختلف در کلینیک های درد امکان پذیر است.