چگونه کارایی خود را در محل کار را افزایش دهیم؟

چه یک کارمند معمولی باشید که از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر کار می کنید و چه کسب و کار خودتان را اداره می کنید، احتمالا به فکر افزایش میزان کارایی تان بوده اید. برای خیلی از مردم این موضوع یکی از دغدغه های روزمره شان است. خبر خوبی برای تان داریم: اگر از این 9 روش علمی برای افزایش کارایی بهره بگیرید، دیگر درگیر این دغدغه ذهنی نخواهید بود.

کارایی تان کاهش پیدا کرده است؟

1. حواس تان به زمان باشد

پیگیری زمانی، یعنی توجه به مدت زمانی که صرف کاری می کنید، می تواند کارایی تان را بالا ببرد. بدین طریق خواهید دانست چه مقدار زمان هدر داده اید. آیا تا به حال بازه های زمانی کوتاهی را که به چک کردن نوتیفیکیشن های گوشی تان اختصاص داده اید حساب کرده اید؟

ساده ترین روش برای این کار این است که از یک تایمر استفاده کنید و مدت زمانی را که برای کار تعیین کرده اید، به هیچ فعالیت دیگری اختصاص ندهید.

2. هر نود دقیقه به خودتان استراحت دهید

اگر شما هم مانند اغلب مردم باشید، احتمالا صبح ها هنگام رفتن به محل کار با گوشی سرگرم می شوید و به چک کردن شبکه های اجتماعی و پاسخگویی به ایمیل ها یا پیامک ها می پردازید. در محل کار هم هر بار می خواهید استراحت کنید، به تلفن ها پاسخ می دهید اما این الگوی کاری یک الگوی بی وقفه است. بدن ما برای چنین کار بی وقفه ای طراحی نشده است. پیشنهاد می کنیم روزهای کاری تان را به بازه های کاری 90 دقیقه ای و سپس چند دقیقه استراحت تقسیم کنید. این کار زمان بندی بیولوژیک بدن تان را منظم می کند و به شما اجازه می دهد تا به حداکثر کارایی دست پیدا کنید.

3. چرت بزنید

بله، درست خواندید. مطالعات نشان داده اند که چرت 20 دقیقه ای در بعدازظهر می تواند کارایی تان را افزایش دهد زیرا باعث شادابی بدن و مغز می شود.همچنین چرت زدن احساس آرامش بیشتری به شما داده و ریسک ابتلا به حملات قلبی را در شما کاهش می دهد.

بهتر است بدانید شرکت هایی مانند گوگل، اتاق هایی را به این منظور و به نام «اتاق انرژی» طراحی کرده و در دسترس کارمندان شان گذاشته اند.

4. در نور طبیعی کار کنید

پژوهشگران دریافته اند که ارتباط مستقیمی بین نور محل کار و وضعیت خواب، فعالیت و کیفیت زندگی کارمندان وجود دارد. کارمندانی که در شرایط نور طبیعی مشغول به کار هستند، خواب راحت تر و با کیفیت تری در شب دارند و کیفیت زندگی شان نسبت به کسانی که در فضایی بدون پنجره کار می کنند، بهتر است.

5. شب قبل برنامه فردا را بچینید

برنامه ریزی کارهای روز بعد به شما اجازه می دهد تا بازه های زمانی معقولی را به اهداف مهم تان اختصاص دهید. می توانید طوری برنامه ریزی کنید که این اهداف مهم در ساعات اولیه روز انجام شوند. زمانی که بتوانید از پس از این اهداف برآیید، خلق و خوی بهتری به دست می آورید. دستیابی به اهداف باعث افزایش کارایی انسان می شود.

6. شادتر شوید

اگر می خواهید میزان شادی خود را افزایش دهید، از «مراقبت کردن از خود» شروع کنید. این کار می تواند شامل فعالیت هایی مانند ورزش کردن، مدیتیشن یا خوردن غذای سالم باشد. سعی کنید هر روز قدرشناسی تان را نسبت به موهبت های زندگی تان ابراز کنید و در کنار افراد خوش بین حضور داشته باشید.

7. از اخبار دوری کنید

زندگی در دنیایی که ارتباطی بیست و چهار ساعته با دنیای مجازی دارد، یعنی بمباران خبر. احتمالا خیلی از اخباری را که می شنوید، اصلا دل تان نمی خواهد که بشنوید. معمولا اخبار بد 17 برابر اخبار خوب هستند و تاثیر منفی روی شما می گذارند. همان طور که در موارد قبلی گفتیم، شادی باعث افزایش کارایی می شود؛ پس بهتر است از شنیدن و دیدن اخبار تا جای ممکن دوری کنید.

8. پاک سازی کنید

آشفتگی، آفت کارایی است و توانایی مغز را کاهش می دهد. محیط کاری تان را خلوت و تمیز نگه دارید. همیشه اشیا را به جایی که به آن تعلق دارند، بازگردانید. آشفتگی ذهنی نیز کارایی را کم می کند. سعی کنید برای کارهای تان برنامه داشته باشید تا هر فعالیت و هر فکری سر وقت خود انجام شود. گذشته را رها کنید و از تفکر بیش از اندازه دست بکشید.

9. به موسیقی گوش دهید

سروصدا معمولا حواس آدم را پرت می کند اما سروصدای مناسب، به ویژه موسیقی این قدرت را دارد تا کارایی تان را افزایش دهد و به شما در افزایش تمرکز و توجه تان در هنگام انجام کارهای تکراری کمک کند. البته هر نوع موسیقی این خاصیت را نخواهد داشت بلکه باید موسیقی آرامی را مانند صدای طبیعت انتخاب کنید.